پذیرش شروط ایران، تنها راه احیای برجام است / توپ مذاکرات در زمین آمریکایی ها است

حمیدرضا ترقی ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز به روند مذاکرات هسته‌ای وین و شایعات مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اشاره و افزود: تا امروز هیچ نشانه ای از گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا پیدا نکرده‌ایم. لازمه گفتگوی مستقیم در درجه اول بازگشت آمریکا به برجام است.

وی افزود: بازگشت به برجام هم قطعا شروطی دارد و آمریکا باید با پذیرفتن شرایط ایران و لغو تحریم ها به مذاکرات بازگردد. در غیر اینصورت آمریکا همچنان باید بیرون از اتاق مذاکرات حضور داشته باشد.

ترقی تصریح کرد: بنابراین اگر آمریکا شروط ایران را بپذیرد و تحریم‌ها را به طور کلی لغو کند و نکاتی که ایران در پیش نویس خودش ارائه داده است را بپذیرد آن زمان راه بازگشتشان به مذاکرات باز خواهد شد. در غیر اینصورت مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: البته مذاکرات غیر مستقیم به جاهای مشخصی رسیده است و هم اکنون توپ در میدان آمریکایی‌ها است که باید نظر خود را در خصوص پیشنهادات ایران ارائه دهند و دست از اصرار بر مواضع قبلی خود بردارند و تصمیمات لازم را بگیرند و تضمین‌های لازم را برای اینکه دوباره قرار نیست زیر میز مذاکره بزند را به ایران ارائه دهند.

او ادامه داد: اگر آمریکا این شروط را نپذیرد و همچنان بخواهد به تحریم‌های خود ادامه دهد قطعا مذاکره بسیار کند پیش خواهد رفت و ممکن است همچنان طولانی باشد.

ترقی با اشاره به صحبت‌های بورل، مبنی بر اینکه مذاکرات بین آمریکا و ایران از سرگرفته می‌شود، می‌گوید: از صحبت‌های نماینده اروپا این گونه برداشت می‌شود که فقط شکل مذاکرات تغییر کرده است اما در محتوا هنوز هیچ تغییری حاضر نشده است.

پذیرش شروط ایران، تنها راه احیای برجام است / توپ مذاکرات در زمین آمریکایی ها است

این کارشناس مسائل بین‌الملل درانتها ابرازکرد: طبیعتا شکل مذاکرات خیلی در سرعت بخشیدن به توافق تاثیر ندارد و به نظر می‌رسد اروپایی‌ها باید چند گام جلوتر بروند و آمریکا را وادار کنند که تحریم‌ها را لغو و تضمین‌های لازم را بدهد.