کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم از تورم جهانی در امان نیستند

کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نتوانسته اند از تورم جهانی در امان باشند. در حالی که بسیاری از کشور‌های جهان با بحران افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش بهای نفت خام دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) هم نتوانسته اند از تورم جهانی در امان باشند. این کشور‌ها منابع غنی انرژی دارند. دولت امارات هم اکنون یک سیستم نظارت بر قیمت مواد غذایی ایجاد کرده است.

 

شبکه تلویزیونی سی جی تی ان در گزارشی میدانی اعلام کرد بهای سوخت در امارات به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسیده است. امارات یکی از کشور‌های غنی در رابطه با نفت است، اما این موضوع سبب نشده است که از تورم در امان باشد. بهای نفت در ماه ژوئیه پانزده درصد افزایش یافته است. در این حال تورم ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

کریستوفر پین، کارشناس اقتصادی در خصوص افزایش تورم در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: شما پول بیشتری چاپ کرده اید، اما پشتوانه‌ای برای آن ایجاد نکرده اید و ما شاهد تورم در امارات و دبی هستیم. این موضوع فشار‌های ناشی از هزینه‌های زندگی را در این کشور افزایش داده است.

در حالی که تورم در امارات نسبت به کشور‌های غربی کمتر است، اما بسیاری از شرکت‌ها در این کشور مجبور به افزایش حقوق کارکنان خود شده اند. رابرت ریچر، کارشناس مالی در این خصوص گفت: ما انتظار داریم که حقوق کارکنان به میزان ۵ تا ۶ درصد افزایش پیدا کند. برخی از شرکت‌ها هم نه درصد افزایش پیدا می‌کند.

این اقدام می‌تواند به کارکنان شرکت‌ها در مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی کمک کند. در این حال شرکت‌های صنعتی مشکلات زیادی در مقابله با تورم دارند. در زمان همه گیری بخش ساخت و ساز در امارات کند عمل کرده است. این بخش ۱۵ درصد درآمد ناخالص ملی دبی را تشکیل می‌دهد. کارشناسان می‌گویند هزینه‌ها از سال ۲۰۲۰ در این بخش افزایش یافته است. بخشی از آن به خاطر اختلال در زنجیره تامین کالا و افزایش بهای انرژی بوده است.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم از تورم جهانی در امان نیستند

کولین فورمن، کارشناس اقتصادی گفت ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد به دنبال کار می‌گردند، اما به خاطر افزایش بهای مواد اولیه در بخش ساخت و ساز کاری برای آن‌ها وجود ندارد.

 یک شرکت در بخش ساخت و ساز اعلام کرد میزان هزینه هایش در دو سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.