ایران به برتری هوایی در منطقه دست یافته است

یک فرمانده بلندپایه آمریکایی در منطقه غرب آسیا بار دیگر اظهارات یکی از همکارانش مبنی بر اینکه ایران برتری هوایی در منطقه را از آمریکا سلب کرده است تکرار کرد.

«آلکسوس گرینکویچ» که روز پنجشنبه مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) را به عهده گرفت گفته که جت‌های جنگی آمریکا هنوز در آسمان‌های خاورمیانه از برتری برخوردارند اما ایران تاکتیک‌هایی مختص خودش را در پیش گرفته و به خاطر پهپادهایش گام‌های بزرگی رو به جلو برداشته است.

او گفت: «اگر یک دشمن بتواند هر کاری که بخواهد انجام بدهد و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم آنها از برتری هوایی موضعی برخوردارند.»

 ایران به برتری هوایی در منطقه دست یافته است

پایگاه «استار اند استریپس» که یک پایگاه تخصصی برای پوشش اخبار دفاعی و نظامی است نوشته اظهارات این فرمانده بلندپایه آمریکایی با ارزیابی «کنث مک‌کنزی»، فرمانده پیشین سنت‌کام همسو است که گفته بود توانمندی‌های پهپادی ایران موجب شده است آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ کره به این سو، برتری کامل هوایی را از دست بدهد.

گرینکویچ زیر نظر «اریک کوریلا»، فرمانده جدید سازمان تروریستی سنت‌کام فعالیت می‌کند. او درباره مسئولیتی که درباره ایران به او محول شده گفت: «مسئولیت محول‌شده به من از سمت ژنرال کوریلا این است که بفهمم چطور ما می‌توانیم سطحی از کنترلمان در هوا را بازیابی کنیم تا این تهدید خنثی شود.»

پایگاه استار اند استریپس در همین رابطه می‌نویسد: «کارشناسان و مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند پهپادهای ایران در زمره پیشرفته‌ترین پهپادها در دنیا قرار دارند و اثرات قابل توجهی بر جنگ‌های نیابتی در یمن، عراق و سوریه به جا گذاشته‌اند.»

«آلکسوس گرینکویچ»  در بخش دیگری از اظهاراتش احتمال حمله گروه‌های مقاومت به نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، «آلکسوس گرینکویچ» مدعی شده «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» ممکن است حملات در منطقه علیه ایالات متحده و متحدانش را از سر بگیرند.

طبق گزارش واشنگتن‌پست این مقام نظامی آمریکا درباره اافزیش نفوذ چین و روسیه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نیز هشدار داده است.

گرینکویچ با اشاره به ادعاهای اخیر درباره قصد ایران برای ارسال پهپاد به روسیه گفت: «البته این مسئله جای تعجب ندارد اما مایه نگرانی است.»

او در ادامه از نگرانی مستمر آمریکایی‌ها از احتمال مورد حمله واقع شدن ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما الان در وضعیتی قرار داریم که مدام مورد حمله واقع نمی‌شویم ولی داریم برنامه‌ریزی‌های ادامه‌دار برای حمله را می‌بینیم.»

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته ایران ماه گذشته یک راکت ماهواره‌بر آزمایش کرد و همزمان با سفر جو بایدن به منطقه از پهپادهای مسلح خود در خلیج فارس رونمایی کرد.

گرینکویچ گفت: «همه در منطقه بسیار نگران هستند.»

او با وجود این گفت که در هفته‌های گذشته، اوضاع باثبات بوده است. گرینکویچ تصریح کرد: «الان در دوره‌ای هستیم که اندکی سکون برقرار است.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد آمریکا تمرکزش را برای جلوگیری از افزایش نفوذ روسیه و چین در منطقه قرار داده است.

مخالفت با حضور نیروهای آمریکا در منطقه به ویژه بعد از اقدام تروریستی ارتش این کشور در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دی ماه ۱۳۹۸ شدت گرفته است. پارلمان عراق بعد از این اقدام تروریستی مصوبه‌ای را برای اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور به تصویب رساند.

بسیاری از گروه‌های عراقی بر اساس این مصوبه، نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور را اشغالگر می‌دانند و بر خروج فوری این نیروها از خاک کشورشان تاکید دارند.