احیای برجام در مراحل پایانی؟ / فشار صهیونیست ها بر آمریکا برای جلوگیری از توافق

"احیای برجام در مراحل پایانی" این موضوعی است که این روزها از سوی طرف های مذاکره کننده عنوان می شود و امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز گفته که در دولت جدید برای رفع تحریم‌های ایران تلاش زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی کار هستیم.

فرانسه در نقش پلیس بد برجام

به گزارش افکارنیوز، اما گویا برای احیای کامل توافق هسته ای هنوز چند قدمی فاصله است و در این میان فرانسوی ها همچنان مثل گذشته نقش پلیس بد را بازی می کنند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که هم اکنون توپ در زمین ایرانی هاست و باز هم در نقش پلیس بد در دیالوگ های خود از موضوعات فرا برجامی سخن می گوید و آن را مشکل ایران می داند.

وی گفته که توافق هسته ای، همه چیز را حل نمی کند. مشکل ایران باقی خواهد ماند و نیازمند گفتگو درباره موشک های بالستیک و نفوذ منطقه ای و دیگر مسائل بی ثبات کننده است.

احیای برجام

از سوی دیگر نیز فرانسوی ها معتقدند که توافق هسته ای براساس پیش نویس فعلی، مفید و بهتر از عدم توافق است.

آمریکاییها نیز اگر چه مشغول رایزنی با رژیم صهیونیستی هستند امابلومبرگ به نقل از مقامات ایالات متحده نوشته که تلاش های تهران و واشنگتن برای حل اختلافات درباره توافق هسته ای، چند هفته ای طول خواهد کشید. 

سیاست یک بام و دوهوای آمریکا در احیای برجام

آمریکایی ها نیز سیاست یک بام و دو هوا را پیش گرفته و سعی دارند توپ را به زمین ایران بیاندازند و و گفته اند که موانع در برابر دست یابی به توافق هسته ای همچنان وجود دارند.

سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده که آمریکا و هم پیمانانش برای همه سناریوها چه بازگشت دو طرفه به برجام محقق شود و چه نشود آماده هستند.

جک سالیوان نیز با وزیر دفاع اسرائیل  دیدار و موضوع تعهد امریکا به تضمین عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای و نیاز به مقابله با آنچه که تهدیدات ایران توصیف شده را مورد بررسی قرار داده اند.

تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از توافق

اما از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دولت بایدن در حوزه تصمیم گیری درباره پرونده توافق هسته ای با ایران، "وقعی" به نظرات رژیم صهیونیستی نمی نهد.

اما در این میان رزیم صهیونیستی همچنان نگران احیای برجام است و این توافق را به ضرر خود می داند . اسرائیلی ها با پیش نویس فعلی توافق مخالفت کرده اند.

وزیر دفاع اسرائیل به شکلی ناگهانی به آمریکا سفر کرد تا بتواند تمام فشار خود را برای مقابله با احیای برجام انجام دهد و از فشار لابی های خود استفاده کند.

تا جایی که فرانس 24 نیز در گزارش خود اعلام کرده مقامات رژیم صهیونیستی فعالیت گسترده ای را برای اقناع مقامات غربی به عدم احیای برجام آغاز کرده اند.

آلمان در مقابل اسرائیل

آلمانی ها اما مخالف نظر اسرائیل هستند و دولت آلمان نیز اعلام کرده که موافق برآورد اسرائیل درباره توافق احیای برجام نیست و آن را بدتر از توافق برجام در سال 94 نمی داند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته توافق هسته ای برای بهبود امنیت بین المللی، بسیار مهم است. این مهم است که دو طرف به توافق دست یابند. موضع ما در برابر این موضوع، تغییر نکرده است.

شرایط توافق خوب

عباسی از نمایندگان مجلس مجلس نیز درباره احتمال احیای توافق هسته ای می گوید که توافق باید تضمین کننده ادامه توسعه و تحقیق برنامه هسته ای کشور و بسته شدن مسائل پادمانی باشد و به لحاظ حقوقی، بندهای توافق باید اطمینان لازم را در سرمایه گذار ایجاد نماید که برای یک دوره بلند مدت و پایدار، تحریم و کارشکنی واشنگتن منجر به ضرر و زیان آنها نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر توافق شود باید دولت آمریکا از کانالیزه کردن تجارت ایران پرهیز نماید، افزود: اجتناب طرف مقابل از تلاش برای تجارت محدود با کسب مجوز خاص و کانال‌های اختصاصی از پیش تعیین شده ضروریست.

عباسی اظهار کرد: بخش بیمه و بانکی کشور باید در شرایط عادی قرار گیرد تا فروش نفت و گاز و بازگشت درآمدهای حاصل از این فروش به راحتی وارد کشور گردد. لذا لازم است آمریکا به موجب یک ضمانت معتبر، خود را متعهد به عدم مجازات بانک‌های غیرآمریکایی به دلیل همکاری با ایران نماید.

وی با بیان اینکه تضمین حقوقی مناسب برای رفع تحریم‌ها و تضمین ذاتی برای ادامه برنامه هسته‌ای صلح آمیز و بازگشت پذیر از مهم ترین شرایط برای توافق خوب و پایدار است؛ تصریح کرد: تلاش برای گنجاندن کلمات و عبارات غیر تفسیر آمیز در متن توافق دارای اهمیت است که آمریکا نتواند از این منفذ وارد یک توافق تفسیرگونه شود.

این نماینده مجلس، آزادسازی فوری و بدون قید و شرط پول‌های بلوکه شده ایران در همان روزهای باز اجرا را ضروری دانست تا انتفاع اقتصادی برای مردم حاصل شود. وی ادامه داد: برای دوره بعد از بایدن و دولت دمکرات باید یک تضمین واقعی گرفته شود که دوباره شرکت‌های خارجی به بهانه ارتباط با شرکت‌های ایرانی تحریم نشوند.

به نظر می رسد با توجه به نظر مثبت کشورهای مذاکره کننده بر احیای برجام قدم های آخر این توافق در حال سپری شدن است اما در این میان صهیونیست ها همچون گذشته عصبانی هستند و باید دید تا چه حد می توانند نظر آمریکایی ها را تغییر دهند.