احیای برجام می‌تواند دلار را به ۲۴ هزارتومان برساند/ نرخ دلار بعد از اجرای برجام، بستگی به تورم و مدیریت دولت دارد

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد و کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به تحلیل‌ها درمورد وضعیت دلار در فراسوی احیای برجام تاکید کرد: حداقل در کوتاه مدت آینده بازار دارایی‌ها به شدت از بازار ارز تاثیر پذیر است. به عبارتی انتظار بر این است که با بحث برجام انتظارات تورمی فروکش کنند.

وی افزود که ما شاهد بودیم در همین هفته‌های اخیر هر زمانی که پیام مثبتی از برجام صادر می‌شد قیمت دلار پایین می‌آمد و حتی تا کانال 28 هزار تومان هم رسید.

این کارشناس تحلیل می‌کند که چنین امری نشان می‌دهد که به سرعت بحث انتظارات تورمی عمل کرده و از محدوده 32 هزار تومان به کانال 28 هزار تومان رسیده است. این درحالی است که هنوز عملا هیچ اتفاقی رخ نداده است و فقط صرف پیام نزدیکی به انعقاد برجام این کاهش اتفاق افتاد.

شقاقی شهری عنوان کرد که طبیعتا بحث برجام می‌تواند فارغ از انتظارات تورمی اثرات حقیقی هم بر اقتصاد کشور داشته باشد. یعنی بخشی از منابع بلوکه شده کشور آزاد می‌شود و بخشی از سرمایه ارزی به داخل کشور وارد خواهد شد یا درآمدهای نفتی افزایش پیدا می‌کند. این موارد می‌تواند یک اثر دیگری هم بر موضوع کاهش نرخ دلار در کشور داشته باشد.

احیای برجام می‌تواند دلار را به ۲۴ هزارتومان برساند/ نرخ دلار بعد از اجرای برجام، بستگی به تورم و مدیریت دولت دارد

*قیمت دلار با وجود احیای برجام و بعد از تثبیت برجام چقدر خواهد شد؟

او ضمن پیش‌بینی قیمت دلار گفت: می‌توان بحث آینده قیمت دلار را با لحاظ برجام از دو زاویه تحلیل کرد. زاویه اول بحث کاهش انتظارات تورمی است که حتی به تنهایی می‌تواند دلار را تا کانال 27 تومان کاهش دهد و موضوع دوم اثرات واقعی برجام است.؛ یعنی برگشت دلارهای بلوکه شده که این هم می‌تواند یک اثر کاهشی بر نرخ دلار داشته باشد.

کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: لذا مجموع این دو حتی می‌تواند دلار را در کوتاه مدت به محدوده 24 الی 25 هزار تومان برساند که البته این در شرایط کوتاه مدت است.

شقاقی شهری تشریح کرد: طبیعتا بعد از آن نرخ دلار به شرایط تورمی ایران بستگی دارد و اگر دولت هم بتواند تورم را کنترل کند ممکن است افزایش اندکی را در قیمت دلار شاهد باشیم. در غیر اینصورت قیمت دلار به تناسب تورم امسال و ماه‌های آینده می‌تواند روند افزایشی را هم طی کند.