مختصات پیشنهاد تازه مجلس درباره بررسی لایحه بودجه در 2 بخش / ارقام و جداول زیر ذره بین مجلس

محمد مهدی مفتح در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، در تشریح پیشنهاد «تغییر نحوه بررسی لایحه بودجه در مجلس» گفت: ما اشکالاتی در بخش تدوین آئین نامه داخلی مجلس در زمینه بررسی بودجه داشتیم و آن اشکال بر این اساس بود که در زمان بررسی بودجه ما هیچ حکمی را مورد رسیدگی قرار ندهیم و تنها اعداد و ارقام مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد:این در حالی است که دولت طبق قانون مکلف بود که بر مبنای قوانین تصویب شده بیاید و بودجه را تنظیم کند و بگوید مبتنی بر قوانین تصوب شده،درآمد و هزینه های دولت به چه میزان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اما بنده پیشنهاد دادم در زمان رسیدگی به بودجه دولت، تنها اعداد و ارقام درآمد و هزینه ها مورد بررسی قرار گیرد و هیچ حکمی درآن وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هئیت رئیسه مجلس این موضوع را به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ارائه و جلساتی متعددی در این کمیسیون پیرامون این مسئله برگزار شد. در ادامه این پیشنهاد به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد و در جلسات متعدد، مورد بررسی های کاملی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: آنچه را که کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس تصویب کرده و در حال حاضر در دستور کار هئیت رئیسه قرار دارد این است که لایحه بودجه دولت دو قسمت شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:بر این اساس در بخش اول، دولت می تواند دراول آذرماه احکامی را که برای بودجه سالیانه نیاز دارد را به مجلس ارائه دهد و مجلس در ادامه ان را تصویب کند.

مختصات پیشنهاد تازه مجلس درباره بررسی لایحه بودجه در 2 بخش / ارقام و جداول زیر ذره بین مجلس

وی تصریح کرد: و در بخش دوم نیز لایحه ارقام را در بهمن ماه به مجلس ارائه دهد. از این رو لایحه بودجه دولت دو تکه خواهد شد؛یک تکه به مانند تبصره هایی که اول آذرماه به مجلس ارائه می شود و بعد ارقامی که در اول بهمن به مجلس ارائه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس پیشنهادی که کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس دراین بخش به تصویب رسانده ،ارقام و جداول هم در صحن علنی تصویب خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر این پیشنهاد در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس تصویب شده و فرصت ده روزه ارائه پیشنهادات نمایندگان نسبت به آن سپری شده است.

وی تاکید کرد: همچنین ما 67 امضا از نمایندگان جمع آوری کردیم که طبق ماده 50 آئین نامه داخلی ،این موضوع خارج از نوبت در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

مفتح بیان کرد: اگر این پیشنهاد در مجلس به تصویب برسد دولت مکلف می شود تا لایحه بودجه را در دو قسمت به صحن علنی مجلس ارائه دهد ؛ یعنی بخش اول را در آذر – شامل احکام و تبصره ها - و بخش دوم که مربوط به ارقام و جداول است را در بهمن ماه به مجلس ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: فرق این مسئله در این است که ما جداول را در مجلس بررسی خواهیم کرد.به دنبال این هستیم که این تغییرات به بودجه سال 1402 برسد.