عمویی: آمریکایی‌ها برای فرار از توافق بهانه جویی می‌کنند

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای خواسته‌هایی دارد که به برجام مربوط نمی‌شود، گفت: آمریکایی‌ها باید بگویند چه خواسته‌هایی دارند، اما ما در چند موضوع اساسی در زمانی که به توافق نزدیک بودیم تاکید داشتیم.

 

وی درباره خواسته‌های ایران اظهار کرد: یکی از خواسته‌های ما دسترسی به تضمین بود تا تحریم‌ها واقعا رفع شود. این امر یک خواسته منطقی در چارچوب توافق است بدین جهت که ما شاهد بودیم در مرحله قبل که توافق اجرا می‌شد تحریم‌ها روی کاغذ برداشته می‌شد، اما عملی نمی‌شد لذا درخواست تضمین درواقع درخواست اجرای توافق است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: موضوع دوم که ما در مذاکرات تلاش می‌کنیم که حتما محقق شود رفع موانع پایداری توافق است. از دید ما توافقی که شکل می‌گیرد هم باید موثر و هم باید پایدار باشد، چون ما به یک توافق موقت تمایلی نداریم چرا که توافقی که پایه‌های آن سست باشد و هر لحظه زیر آن بزنند مطلوب نظر ما نیست.

نماینده مردم تهران گفت: یکی از موضوعاتی که مانع پایداری توافق است بحث بهانه جویی‌هایی است که در موضوعات مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی با تحریک طرف‌های صهیونیست مطرح می‌کند. از دید ما ادعا‌هایی که ریشه سیاسی دارند و جنبه فنی آن در اینجا مد نظر نیست باید پایان یابد و تکرار آن‌ها اجازه نخواهد یک توافق پایدار شکل بگیرد. از این جهت خواسته ایران منطقی است و به توافق مرتبط است، اما آمریکایی‌ها برای فرار از توافق بهانه جویی می‌کنند و ادعا می‌کنند این موضوعات به توافق مربوط نیست.

وی اضافه کرد: واقعیت عینی از دید ما این است که آمریکایی‌ها به شدت درگیر مسائل داخلی شدند و در ماه آینده انتخابات دارند. حزب دموکرات به عنوان حزب حاکم در حال تضعیف است و احتمالا بخش زیادی از کنگره را از دست خواهد داد و این امر آن‌ها را به یک موقعیت متزلزل رسانده و سعی می‌کنند برای فرار از مسائل بیرونی فرافکنی کنند.

عمویی بیان کرد: موضوع تحولات داخلی ایران یک امر داخلی است و تمامی کشور‌ها بر اساس حقوق بین الملل اجازه ندارند در امور داخلی کشور‌های دیگر دخالت کنند. منطق آمریکایی‌ها در مواجهه با این موضوع بر اساس استاندارد دو گانه است.

آمریکایی‌ها برای فرار از توافق بهانه جویی می‌کنند

نماینده مردم تهران افزود: آمریکا خشن‌ترین پلیس دنیا را دارد و تعداد زیادی از افراد پس از دستگیری کشته می‌شوند و در موارد مختلف هم اثبات شده پلیس اقدام خلافی داشته و با معترضین به بدترین شکل برخورد می‌کنند و تصاویر آن در رسانه‌ها دنیا موجود است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در موضوع فوت خانم مهسا امینی روسای سه قوه تاکید کردند که به این موضوع رسیدگی شود و هیئت تحقیق در مجلس و دولت تشکیل شد و گزارش‌هایی تهیه شد که در نهایت روشن شد ضربه‌ای به خانم امینی زده نشده و آن‌ها فضاسازی کردند و خود تحت تاثیر آن قرار گرفتند. از دید ما این فضاسازی مربوط به خانم امینی نیست بلکه تلاش برای ایجاد اختلاف بین مردم ما است و باید با هوشیاری مردم آرامش به صحنه عمومی برگردد و زمینه‌ای برای سوء استفاده طرف‌های غربی وجود ندارد.