ایران یکی از بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده گاز در جهان است

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز گفت: ایران یکی از بزرگترین دارندگان و تولید کنندگان گاز در جهان است. البته که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز در جهان هم هستیم. حدودا 780 میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه توزیع در داخل کشور می شود که بین صنایع، خانگی، تجاری و نیروگاه ها تقسیم می شود.

وی افزود: در این میان سهم مصرف خانگی ما خیلی بالا است و چیزی حدود بالای 600 میلیون متر مکعب گاز در زمستان به صورت روزانه مصرف می شود که مابقی یعنی چیزی حدود 180 میلیون متر مکعب بین صنایع و نیروگاه ها تقسیم می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: لذا این که گفته می شود کمبود گاز داریم به این دلیل است که بیش از اندازه مصرف می کنیم و اگر چیزی حدود 10 درصد هم کمتر از این مردم مصرف کنند خیلی از مشکلات کشور برای امسال حل می شود و از آن عبور می کنیم.

بیگی نژاد یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل این مصرف بالا هم ضعیف بودن سیستم های بهره وری ما در آبگرمکن ها یا بخاری ها و یا در ساختمان ها که اتلاف انرژی بالایی دارند و یک مقداری هم بابت این است که من فکر نمی کنم در هیچ کجا به اندازه ما لوله کشی گاز وجود داشته باشد.

ایران یکی از بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده گاز در جهان است

این عضو کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: بر مبنای آن اطلاعاتی که مجموعه های پتروشیمی در کمیسیون انرژی دادند مطرح شد که چیزی حدود 20 میلیون متر مکعب استفاده می کنند. این در حالی است که اگر ما در مصارف خانگی تنها چیزی حدود 10 درصد صرفه جویی کنیم چیزی حدود 60 میلیون متر مکعب گاز بیشتر در اختیار داریم.