رابرت مالی: آماده‌ایم دیپلماسی با ایران را ادامه دهیم

رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی در مصاحبه‌ با رادیو آزادی (رادیو اروپای آزاد) در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده‌است؟ گفت: ببینید کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست. کار من پیشبرد و حفاظت از منافع ایالات متحده است.

این مقام دولت بایدن در تداوم ادعاها بدون اشاره به درخواستهای آمریکا در مذاکرات افزود: ما مدتی است که آشکارا در این زمینه صحبت کرده‌ایم که ایران یک فرصت طلایی داشت، و همه ما فرصت داشتیم که برجام را احیا کنیم. همه موافق بودند، حتی یکی دو روز فکر می‌کردیم که ایران هم موافق است، اما در آخرین لحظه درخواستی را مطرح کردند که می‌دانستند از سوی هیچکس قابل پذیرش نبود. در نتیجه آنها هستند که این فرصت برای بازگشت فوری به برجام را از بین بردند.

رابرت مالی اضافه کرد: از آن موقع چیزهایی تغییر کرده اما هیچ چیز شک ما را در زمینه آمادگی ایران برای دستیابی به توافق را تغییر نداده است.

این مقام آمریکایی سپس با تداوم مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی ها و آشوب ها و نیز ادعاهای پهپادی علیه تهران مدعی شد: آنچه رخ داده اعتراض در خیابان‌های ایران و سرکوب بیرحمانه معترضان از سوی حکومت است. آنچه رخ داده کمک غیرمعقول ایران به روسیه در جنگ است. در نتیجه ما زمان بیشتری را صرف تمرکز بر آن موضوعات کردیم اما اگر کسی در آن زمان به توافق پشت کرد، این ایران بوده و ما تمرکزمان را بر مسائلی که از آن زمان رخ داده، معطوف کرده‌ایم.

رابرت مالی در پاسخ به خبرنگار این رسانه که خطاب به او گفت، شما از افعال گذشته زیاد استفاده می‌کنید. بالاخره موضوع هسته‌ای حدود دو دهه برای ایالات متحده چالش امنیتی بوده است. از اینجا به بعد چه خواهد شد؟ پاسخ داد:

نمی‌دانم منظورتان از افعال گذشته چیست. اولویت ما همان هست که بود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در هراس از نفوذ منطقه ای ایران و تعمیق روابط تهران – مسکو و در حالیکه نیروهای آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از خاک واشنگتن در غرب آسیا برای مداخله و اشغالگری در امور سایر کشورها به سر می‌برند، افزود: دفاع از نظامیان آمریکایی در مقابل هر حمله‌ای از سوی ایران، مقابله با کمک نظامی آنها به روسیه، هیچ کشوری به اندازه ایران، به روسیه در این جنگ غیرقانونی که نتیجه آن شکست خواهد بود، کمک نکرده است.

رابرت مالی مدعی شد: این موضوعی است که ایران باید خیلی عمیق به آن فکر کند، و در کنار اینها جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده پیشتر هم گفته که اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

رابرت مالی با تاکید بر اینکه ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم، در عین حال مدعی شد:اما باز هم تاکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود.