دستاوردهای بغداد۲ برای ایران

 علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه در مورد دستاوردهای نشست بغداد۲ که در امان پایتخت اردن برگزار شد، گفت: در ابتدا نکاتی را در مورد سخنرانی وزیرامور خارجه کشورمان در اجلاس بغداد۲ باید مطرح کنیم، یکی از نکات مهم سخنرانی آقای امیرعبداللهیان، اشاره به نقش دائمی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق طی دو دهه گذشته است به‌نحوی که در تمام زمینه‌های دولتی و مردمی و همچنین در بخش دولتی در مسائل اقتصادی، تجاری، انرژی و خطوط مواصلاتی و سرمایه‌گذاری، حضور شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در عراق، بحث انرژی و حمل و نقل اعم از نفت گاز همیشه در کنار عراق بوده است.

وی ادامه داد: از طرفی جمهوری اسلامی ایران در روند عملیات سیاسی و در برقراری امنیت در عراق از جمله مبارزه با داعش حضور فعال داشته است، تقدیم شهدای پیروزی همچون شهیدان سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نیز نشانه همین موضوع است لذا محور اول از صحبت‌های وزیر در اجلاس شامل این موضوعات می‌شد که ایران همواره حامی عراق بوده است و نکته دوم لزوم غلبه گفتمان و همکاری به جای تقابل بود، بدین معنی که استفاده از عنصر گفت‌وگو برای رفع سوتفاهم‌ها و برطرف کردن مشکلات و افزایش دامنه همکاری‌ها الزامی است.

تامین امنیت توسط کشورهای منطقه امری ضروری است

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه افزود: نکته سوم تامین امنیت منطقه توسط کشورهای خود منطقه است که یک امر ضروری است و وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این اجلاس تاکید کرد که امنیت به عنوان یک مفهوم کامل و بهم پیوسته است. همچنین یکی از محورهایی که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت، موضوعات هسته‌ای بود و ایران دیدگاه خود را نسبت به مسائل هسته‌ای بیان کرد.

دستاوردهای بغداد۲ برای ایران

وی همچنین با بیان اینکه در اجلاس بغداد۲ به موضوع فلسطین به عنوان اصلی ترین موضوع جهان اسلام اشاره کردند، گفت: محورهایی که در سخنرانی آقای امیرعبداللهیان مطرح شد، به جز اینکه چارچوبی را برای همکاری و راهبرد ایران در منطقه تعیین می‌کرد، به موضوع همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار بود که نکات مهمی در مورد آن مطرح شد، همچنین نکته دوم که بسیار مهم و حیاتی است، بحث ترانزیت و استفاده از کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب و شرق و غرب است که می‌تواند به توسعه اقتصادی منطقه خلیج فارس و از جمله عراق منتهی شود و تمام کشورهای خلیج فارس و ترکیه و همسایگان غرب از این مزیت بهره‌مند شوند که این ایده فراگیر و جدید است که کشورهای خلیج فارس و شام جدید و عراق و ایران از این موضوع می‌توانند بهره ببرند.

دیدار با پادشاه اردن بسیار مهم بود/عراق جدید یک واقعیت موجود در منطقه است

عنایتی همچنین در مورد برنامه‌های جانبی بغداد۲ گفت: ملاقات‌ها و دیدارهایی هم در حاشیه این اجلاس صورت گرفت، آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوهای دوستانه‌ای با بعضی از کشورها از جمله عربستان، کویت، عمان و قطر داشتند و همچنین فرصت ملاقات دوجانبه با ملک عبدالله پادشاه اردن فراهم شد که در آن دیدار هم آقای وزیر پیام آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان را تسلیم پادشاه اردن کرد که دیدار مهمی بود و طرفین در مورد ارتقای سطح روابط برای فعلیت بخشیدن به ظرفیت‌های فیمابین صحبت کردند که هر دو کشور دارای چنین ظرفیتی هستند که از ناحیه ایران نیز یک اقدام مثبت و سازنده محسوب می‌شود.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم سفر بیانیه پایانی بود، گفت: بیانیه پایانی که در اجلاس صادر شد، گویای نقش مهم کشورهای منطقه در حمایت از صلح و ثبات و استقرار عراق بود و همه بر این موضوع تاکید کردند که نقش سازنده و مثبت عراق می‌تواند در امتداد منافع عراق قرار بگیرد. در وقع این بیانگر همان دیدگاهی بود که ایران مطرح می‌کرد، مبنی بر اینکه عراق جدید یک واقعیت موجود در منطقه است و باید به عراق جدید کمک کرد تا بتواند در چارچوب یک نقش سازنده در منطقه حضور پیدا کند و مناسبات منطقه‌ای بر محور عراق بر اساس سازندگی و همکاری شکل بگیرد.

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما الان به این وضعیت رسیده‌ایم که همه کشورهای حاضر در این جلسه بر این موضوع تاکید داشتند و امروز می‌توان گفت که عراق مبتنی بر آرای مردم و نهادینه شدن سیستم سیاسی در قالب مجلس، ریاست جمهوری، دولت فدرال، نخست وزیری و سایر نهادها یک دولت باثباتی است و همه باید در این جهت کمک کنند و به پیش بروند.

ظرفیت عراق می‌تواند به توسعه و سازندگی منطقه کمک کند

عنایتی یادآور شد: حتما ظرفیت عراق می‌تواند به توسعه و سازندگی منطقه هم منجر شود و تاثیر و تاثر کامل میان عراق و منطقه وجود دارد کمااینکه سایر کشورها تاثیرپذیر و تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: ما در این بخش تاکید کرده‌ایم که ایران همواره در سازندگی عراق در قالب تامین انرژی یا متصل کردن شبکه‌ برق عراق طی دو سال گذشته اقدام کرده است.

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج‌فارس بیان کرد: اکنون بحث ارتباط شبکه برقی عراق با سایر کشورها هم مطرح است اما این موضوع زمان زیادی است که از ناحیه ایران با عراق صورت گرفته و اکنون شبکه برقی ایران و عراق به یکدیگر متصل است و ما ظرفیت تبادل برق را داریم و با توجه به صادرات برق و گاز از منبع ایران حدود ۵۰۰۰ هزار مگاوایت برق به عراق صادر می‌کنیم.

عنایتی تصریح کرد: بنابراین تاکید می‌کنیم که یک عراق جدید با رویکرد جدید و با رویکرد همسایگانش نسبت به عراق می‌تواند برای منطقه عنصر سازنده و پویا باشد. در کنار تاکید بر حمایت از عراق شاید بتوانیم یکی از دستاوردهای این اجلاس را تاکید بر یک نشست منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه عنوان کنیم.

تاکید بر آبادانی منطقه در اجلاس بغداد۲/ ایجاد تفاهم و همکاری بدون بلوک‌بندی‌های منطقه‌ای، یک نیاز اساسی برای منطقه است

وی عنوان کرد: مشخص است که در خلیج فارس طی ۴ دهه اخیر نهادی به نام شورای همکاری خلیج‌فارس تشکیل شده است اما این شورای همکاری فقط دربرگیرنده کشورهای جنوبی خلیج‌فارس است و کشورهای عراق و ایران را در بر نمی‌گیرد اما کشورهایی که به عنوان همکاری و مشارکت در بغداد و اردن گردهم آمده‌اند همه کشورهای منطقه هستند.

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج‌فارس گفت: شاید این یک نشست و گردهمایی است که طی دهه‌های متمادی در این منطقه سابقه پایداری نداشته است و ما امیدواریم که در چارچوب همکاری‌های فی‌مابین، همه کشورهای منطقه بتوانند با یکدیگر دید مشترکی را بیان کنند و با هم برای آبادانی این منطقه تلاش کنند.

عنایتی افزود: ایجاد تفاهم و همکاری و گفت‌وگو بدون بلوک‌بندی‌های منطقه‌ای یک نیاز اساسی برای منطقه ما است و فکر می‌کنم ما در این نشست و نشست قبلی باید بر این عنصر تاکید کنیم که امنیت و ثبات منطقه برای همه کشورهای منطقه مهم است و این امنیت و ثبات در پرتوی گردهمآیی این کشورها با یکدیگر محقق می‌شود.

تاکید ایران بر آمادگی توسعه مناسبات با همسایگان در دیدار با وزیرخارجه عربستان

وی یادآور شد: گفت‌وگوی دوستانه‌ای هم در حاشیه این نشست با وزیر خارجه عربستان سعودی صورت گرفت و در آنجا امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بر آمادگی همیشگی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان تاکید کردند.

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج‌فارس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آقای السودانی در اظهارات خود در مورد موضوع آب و گفت‌وگو با ایران و ترکیه در این خصوص تاکید کردند،ارزیابی شما از این چیست، گفت: ما بر اساس موافقت نامه آب در دسامبر ۱۹۷۵ یا همان دی ماه ۱۳۵۴ در رودخانه های مرزی ، ما حاضر به گفت‌وگو با طرف عراقی هستیم. منطقه ما طی سال‌های گذشته با کم‌آبی و خشکسالی مواجه است و همه ما از این بحران رنج می‌بریم اما در خصوص گفت‌وگوهای ایران و عراق ما قبلا هم آمادگی خودمان را برای گفت و گوی طرفین براساس موافقتنامه‌ دسامبر ۱۹۷۵، درخصوص رودخانه‌های مرزی اعلام کرده‌ایم.