۱۰ رویداد مهم بین‌المللی در سال ۲۰۲۲

 رضا ذبیحی با بیان اینکه حمله نظامی روسیه به اوکراین و پیامدهای آن مهمترین رویداد سال ۲۰۲۲ است، تاکید کرد: توافق بر سر مساله هسته‌ای ایران و احیای برجام نیز می‌توانست یکی از مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۲ باشد، اما در حالی که تمامی اختلافات تقریبا حل شده بود، باقی ماندن اختلافات بر سر سه مکان ادعایی آژانس باعث شد مذاکرات از شهریور ماه به حالت تعلیق در آید.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: همانطور که پیش بینی می شد درگیری میان غرب و شرق در سال ۲۰۲۲ بار دیگر تشدید شد و این بار این موضوع خود را درجنگ میان روسیه و اوکراین نشان داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به پرسش دیگری درباره مهمترین چالش‌های پیش روی عرصه بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نیز گفت: جنگ روسیه و اوکراین احتمالا همچنان مهمترین رویداد بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نیز خواهد بود. در حال حاضر دورنمایی برای پایان هر چه سریعتر جنگ وجود ندارد. اگر چه دبیر کل سازمان ملل متحد امیدوار است که این جنگ در سال ۲۰۲۳ پایان یابد.

ذبیحی تصریح کرد: روسیه با آغاز جنگ اوکراین شرایط پر مخاطره‌ای برای خود و امنیت بین‌المللی ایجاد کرد. با این وجود، انتظار می رود که این جنگ هرگز به خارج از مرزهای اوکراین و در داخل اروپا کشیده نشود. چون چنین رویدادی ممکن است شعله یک جنگ جهانی را روشن کند و بنابراین روسیه از یکسو و اوکراین و متحدانش از سوی دیگر به این موضوع توجه جدی دارند.

۱۰ رویداد مهم بین‌المللی در سال ۲۰۲۲

این پژوهشگر روابط بین‌الملل افزود: در عین حال به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از طرف ها سودی در ادامه این جنگ ندارند، تلاش کنند تا جنگ زودتر پایان یابد. هر چند اروپایی ها و به خصوص آلمان و انگلیس تاکید کرده اند تا سرزمین های اوکراین همچنان در اشغال روسیه باشد، صلحی در کار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر احتمال شیوع مجدد ویروس کرونا به صورت گسترده، همراه با مرگ و میرهای زیاد، از دیگر مسائلی مهمی است که ممکن است به عنوان یکی از چالش های عمده سال ۲۰۲۳ مطرح باشد .

ذبیحی تصریح کرد: رقابت‌های روز افزون میان آمریکا و چین در عرصه های مختلف و چالش هایی که این رقابت ایجاد خواهد کرد از جمله دیگر چالش‌های مهم سال ۲۰۲۳ خواهد بود.