بودجه مقابله با آلودگی هوا بسیار کم است

سیدجواد حسینی کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد معضل آلودگی هوای پایتخت و کلان‌ شهرها بیان کرد: یکی از دلایل تداوم آلودگی هوا، عدم تامین اعتبار برای برای مقابله با این معضل در بودجه است که مجلس باید توجه ویژه‌ای داشته باشد تا اعتباراتی که هم در بودجه سنواتی اختصاص پیدا مکند و هم مفاد قانون هوای پاک به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: رفع این معضل نیازمند چند کار است. بر اساس قانون هوای پاک بخش صنعتی و آلاینده باید خارج از فضای شهری مستقر شوند. این یکی از نکاتی است که خیلی جدی گرفته نشده است.

حسینی‌کیا ادامه داد: نکته اساسی نیز این است که در بخش موتور سیکلت‌ها آلایندگی بسیاری وجود دارد. عده‌ای اصلاً نمی‌دانند که موتورسیکلت‌های آلاینده چقدر می‌تواند باعث آلودگی هوا در فصل سرد شود. درصورتی که بسیاری از موتور سیکلت‌ها می‌توانند باعث آلودگی چند برابری نسبت به خودروها شوند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: برای این مسئله باید چاره اندیشی جدی کرد تا بتوانیم در بودجه یک عدد معقول را تصویب کنیم. باید یک یارانه‌ای وجود داشته باشد تا بتوان برای چنین معضلاتی راهکار عملیاتی اجرا کنیم. به طورمثال می‌توان موتورسیکلت‌های فرسوده را با موتورهای نو تعویض کرد و این یک پیشنهاد است. راهکار دیگر این است که خودروهای فرسوده که آلایندگی جدی دارند نیز برایشان چاره اندیشی شود.

وی تاکید می‌کند: لذا رسیدگی به این موارد باید دست به دست هم بدهد تا قانونگذار برای سال آینده بتواند شرایطی را به وجود آورد که مسائل بودجه‌ای و توجه به حوزه خودرو و اجباری شدن برخی از استانداردهایی که در خودرو و غیر خودرو در حوزه آلایندگی وجود دارد اجرا و موثر واقع شود.

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها باید در آینده قانون و شرایطی را به وجود آورد تا حاصل آن یک هوای پاک و سالم باشد تا کمترین تعطیلی را داشته باشیم. امسال فضای آموزشی کشور آسیب بسیاری دید و شرایط فعلی، کشور را مشابه روزهای کرونا کرد. آلودگی در این فصل یک هشدار جدی برای ما بود تا رفع آن جدی بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این سوال که درحال حاضر شهر تهران باتوجه به جمعیتی که دارد ۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری برای حمل و نقل عمومی کم دارد؛ برای این مسئله چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: بخش حمل و نقل عمومی نیازمند توجه ویژه است. ما اکنون در اتوبوس‌های شهری کمبود داریم که بخشی از این کمبود را می‌توان با واردات جبران کرد. بخش دیگر را می‌توان به صورت تهاتری تامین کرد و از طرفی هم باید تعرفه واردات این خودروها را پایین‌تر بیاوریم.

حسینی‌کیا افزود که چنین اقدامی باعث افزایش انگیزه برای واردات اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود تا کسانی که پول دارند و می‌توانند واردات چنین خودروهایی را انجام دهند وارد عمل شوند.

این نماینده مجلس درانتها تصریح کرد: از سوی دیگر دولت در این مرحله باید وارد عمل شود. سیاست‌گذاری‌ها و تعرفه واردات دست دولت است که می‌تواند به منظور رفع مشکلات ترافیک و آلودگی هوا در این زمینه اقداماتی انجام دهد.