صنایع و پتروشیمی‌ها سوخت یارانه‌ای را به قیمت آزاد می‌فروشند

  علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اعطای سوخت به قیمت ۵ هزار تومان به صنایع و پتروشیمی‌ها گفت: مسئله انرژی یک بحثی است که دولت خیلی به آن توجهی نمی‌کند و به همین دلیل است که صنایع و مردم انرژی را درست مصرف نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان بیش از ۶۵ درصد مصرف گاز در بخش خانگی است؛ و امروز که زمستان شده است این مصرف به بالای ۷۰ درصد رسیده است. برای کنترل این مصرف باید انرژی را در بخش خانگی گران کرد یعنی به قیمت تمام شده و به قیمت فوب خلیج فارس قیمت گذاری کرد.

پاک فطرت در ادامه توضیح داد: وقتی این قیمت تعیین شود و در مقابل به جای این صرفه جویی هزینه به جیب مردم واریز شود، مردم به فکر صرفه جویی می‌افتند. بعد از این اقدام خواهیم دید که مصرف انرژی نصف خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در بخش کارخانه‌ها، تولید و پتروشیمی‌ها باید تا جای ممکن سوخت در اختیار آن‌ها بگذاریم، اما این سوخت باید کنترل شده در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. مثلاً به ازای هر کیلو جنسی که صنایع و پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند میزان گاز مصرفی از نظر استاندارد باید مشخص شود، اگر کمتر از آن مصرف کردند جایزه هم به آن‌ها بدهیم اگر بیشتر مصرف کردن نشان می‌دهد که کارخانه آن‌ها به روز نیست و تجهیزات قدیمی دارند که منجر به هدر رفت انرژی می‌شود در این زمان است که باید قیمت سوخت را از آن‌ها به قیمت تمام‌ شده محاسبه کرد.

صنایع و پتروشیمی‌ها سوخت یارانه‌ای را به قیمت آزاد می‌فروشند

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: وقتی بخواهیم قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها را بدون در نظر گرفتن برخی پیش زمینه‌ها به قیمت تمام‌ شده تعیین کنیم، قطعاً آسیب‌زننده خواهد بود و این شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها زمین خواهند خورد، زیرا شرکت‌ها و صنایع مشکلاتی دارند و قطعات آن‌ها به روز نیست و بودجه مناسب هم برای به روز کردن امکانات خود ندارند، بنابراین در بحث سوخت باید کارشناسی دقیق‌تر انجام شود و بدون حساب و کتاب نباید به آن‌ها سوخت اعطا شود.

پاک فطرت گفت: صنایع و پتروشیمی‌ها سوخت را به قیمت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما آن را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رساند. دولت باید این مسئله را کنترل کند و بر بازار و قیمت آن‌ها نظارت داشته باشد زیرا یکی از وظایف دولت بر قرار کردن عدالت اجتماعی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه فقط در حوزه سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها نیست که در حال ضرردهی هستیم، افزود: در حوزه ارز هم کالا‌ها با قیمت دلار نیمایی وارد کشور می‌شوند، اما با قیمت دلار بازار آزاد به فروش می‌رسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: این‌ها نکاتی است که دولت باید همه آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهد چون کار دولت این است، اما متاسفانه دولت آنقدر وظایف خودش را گسترش داده و در کار‌های جزئی دخالت می‌کند که از پرداختن به مسائل اصلی غافل شده است.