مشکلات دارو باید رفع شود/ عزم جدی تر دولت برای سلامت مردم

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به عملکرد دولت در سالی که گذشت، گفت: در سال ۱۴۰۱ شاهد حذف ارز ترجیحی بودیم که نه تنها بر کوچک‌ترین حوزه اقتصادی بلکه مستقیما بر دارو و حوزه درمان تاثیر گذاشت و ما نیز بارها این تاثیر و اتفاق را گوشزد کرده بودیم.

وی افزود: ورود به سیاست اجرای حذف ارز ترجیحی دارو مشکلات زیادی را پیش روی تولید کنندگان و وارد کنندگان این کالا مهم و حیاتی به جای گذاشت و قبل از اجرای این سیاست باید این مشکلات پیش‌بینی و برایشان راه حل طراحی می‌شد.

سامه‌یح نجف‌آبادی گفت: از سال ۱۴۰۰ که موضوع حذف ارز ترجیحی دارو مطرح شد تا ابتدای سال ۱۴۰۱ هیچ زیرساخت درستی برای حذف دارو انجام نشد تا وارد کنندگان و تولید کنندگان دارو نیز مسیر خود را مشخص کنند.

نماینده کلیمیان درمجلس ادامه داد: اگر تصمیم گیری‌های دقیق برای تولید و واردات قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی دارو به درستی اتخاذ می‌شد و نظرات مختلف در این زمینه که موجبات سردرگمی فعالان بازار دارو را فراهم می‌آورد در سال ۱۴۰۱ دارو به چنین روزی مبتلا نمی‌شد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد که دولت کار سختی در پیش داشت، تصمیمات درست و غلطی گرفت و کارنامه‌ای را در سال ابتدایی مدیریت برای خودش رقم زد.

سامه‌یح نجف‌آبادی تاکید کرد: انتظار می‌رود در سال جدید باتوجه به اهمیت به ثبات رساندن قیمت‌ها، مواد اولیه و سیاست‌های شفاف و بدون نقص بتواند از تجربیات سال اول خود و گذشته دولت‌های دیگر استفاده کند تا آرامشی را در حوزه امنیت دارویی کشور شاهد باشیم.

او بیان کرد: متاسفانه مسئولان بخش بودجه‌ای کشور با وزارت به اشت همراهی لازم را ندارند و عدم تامین بودجه مورد نیاز سبب بروز مشکلاتی شده است که مسیر را برای درمان سخت کرده است.

مشکلات دارو باید رفع شود/ عزم جدی تر دولت برای سلامت مردم

سامه‌یح نجف‌آبادی با اشاره به برخی از مشکلات دارویی کشور اضافه کرد: مشکلات دارویی موجود در کشور ناشی از همین عدم تامین بودجه لازم وزارتخانه است.. بلکه همانطور که در روزهای بررسی لایحه بودجه گفتم، مشکلات بودجه‌ای و عدم تامین بودجه لازم است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس درانتها اظهارداشت: دولت در روزهای ابتدایی به وعده واکسیناسیون کرونا عمل کرد و رویکردش در بخش سلامت و رفاه مردم نشان از عزم جدی مسئولان برای رفع برخی نارضایتی‌ها در این حوزه دارد و امیدواریم به این مهم دست یابند.