تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران؛ نمک بر زخم کودکان پروانه ای

خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» در گزارشی تفصیلی در این خصوص نوشت:

کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد تحریم ها و تحریم های ثانویه در شکل های متفاوت علاوه بر تاثیر منفی بر اقتصاد ایران منجر به تخطی های جدی حقوق بشر در چالش های انسانی از جمله حقوق بیماران در ایران شده است.

کاظم غریب آبادی معاون ارشد قوه قضاییه ایران در امور بین الملل گفت تحریم های آمریکا منبع اصلی درآمد ایران یعنی فروش نفت و بخش بانکداری را هدف قرار داده است که در نهایت حق مردم ایران برای توسعه و رفاه است. براساس گفته های یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد این تحریم ها به علاوه تحریم های ثانویه در اشکال مختلف نه تنها بر اقتصاد ایران بلکه بر چالش های بیماران ایرانی نیز تاثیر گذاشته است.

«اپیدرمولیزیس بولوسا» که به بیماری پروانه ای معروف است یکی از نادرترین بیماری ها و اختلالات پوستی است که کودکان ایرانی از آن رنج می برند و تحریم های آمریکا نمک پاشیدن بر زخم این بیماران است. بیماری پروانه ای بیماری موروثی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول‌های خون‌ریزی دهندهٔ دردناک می‌کند. شیوع این بیماری ۱ در ۵۰ هزار نفر است و واگیردار نیست. به این بیماران به دلیل نازک شدن پوستشان که به نازکی بال های پروانه می شود کودکان پروانه ای گفته می شود. تاول ها و خونریزی ها ممکن است در واکنش به جراحتی کوچک و حتی سوختگی یا خاریدن موضع ایجاد شود. این اختلال بسیار دردناک است و احساس درد این بیماران مشابه سوختگی های درجه ۳ است.

آنچه داستان بیماران پروانه ای ایران را ناراحت کننده تر می کند این است که اکثریت آنها را کودکان تشکیل می دهند. یکی از این کودکان به نام محمد رضایی در مصاحبه با خبرنگاران گفت پوستش به سرعت زخم و جراحات عفونی بسیار دردناک می شود. وی باوجود این که کودک است علاوه بر آگاهی از بیماری خود دلیل رنج مضاعفش را نیز که تحریم های آمریکاست می داند.

در ادامه این گزارش آمده است برای این کودکان لباس های مناسب وجود ندارد و یک تولیدکننده سوئدی به نام مپیلکس که یکی از شاخه های شرکت سوئدی مولنیلک است می تواند لباس های مناسب برای این افراد را تولید کند تا از درد و رنج آنها بکاهد.در واقع بقای این بیماران کاملا بستگی به استفاده در زمان مناسب از این لباس هاست. با وجود این تحریم های آمریکا برای بیماران ایرانی این فرصت را از بین برده است.

این موضوع زمانی مطرح شد که ده ها بیمار پروانه ای در ایران بدلیل فقدان داروهای لازم و مورد نیازشان جان خود را از دست دادند و بسیاری دیگر از جراحت های فیزیکی جدی از جمله قطع عضو رنج می برند.

ایران در ۴ دهه گذشته تحت فشار تحریم های آمریکا بوده است و این تحریم ها اکنون بدلیل خروج آمریکا از برنامه اقدام مشترک (برجام) در ماه مه سال ۲۰۱۸ تشدید شده است. به رغم ادعای ریاکارانه آمریکا درخصوص موارد حقوق بشری از جمله مواد غذایی و دارو که در فهرست تحریم ها نیستند، ممنوعیت های صادرات نفت و بخش بانکداری ایران در عمل، ایران را از واردات چنین کالاهایی محروم کرده است.

تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران؛ نمک بر زخم کودکان پروانه ای

مادر یکی دیگر از بیماران ایرانی نیز گفت افراد پشت پرده تحریم ها و آنها که دسترسی به لباس های مپیلکس را در ایران غیرممکن کرده اند لحظه ای خودشان را به جای بیماران ایرانی بگذارند. اگر کودکان، آشنایان و بستگان خودشان دچار این بیماری بودند و بخاطر تحریم ها رنج مضاعف می بردند چه می کردند؟ اصلا همه این سخنان را کنار بگذاریم آیا یک انسان تا این اندازه باید رنج بکشد تا به لباسی که به راحتی امکان فراهم کردنش وجود دارد دست یابد.

باتوجه به تاثیرهای منفی تحریم های آمریکا، حمیدرضا هاشمی گلپایگانی روحانی که موسس خانه بیماران پروانه ای به عنوان سازمان غیردولتی برای کودکان پروانه ای است در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « پیش تر ما به راحتی به لباس های مپیلکس دسترسی داشتیم. به هرحال به دلیل تحریم ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام تشدید فشارهای تحریم به ویژه برای بیماران قابل مشاهده است.»

وی که دخترش به مدت ۲۱ سال از این بیماری رنج می برد افزود لباس های مپیلکس طوری طراحی شده اند که بر روی زخم ها قرار می گیرند و به بیماران این امکان را می دهند که بدون آسیب به جراحات و زخم ها لباس ها را بپوشند و از تن دربیاورند تا به پوست و بافت های بدنشان نچسبند و درد کمتری بوجود آورد.این لباس ها به بیماران این امکان را می دهند تا به پشت دراز بکشند و شب ها بخوابند در عین حال خارش کمتری داشته باشند.

هاشمی گلپایگانی تصریح کرد در نامه ای که از سوی بنیاد خانه بیماران پروانه ای به مولنیلیک نوشته بوده، این شرکت دارویی در پاسخ اعلام کرده به دلیل تحریم های آمریکا امکان تامین لباس های لازم برای بیماران ایرانی را ندارد.

طی سالهای گذشته مقامات ایرانی بارها تاثیر منفی تحریم های آمریکا در مسائل حقوق بشری را نکوهش کردند و تلاش کردند تا آگاهی جامعه بین الملل را دراین باره افزایش دهند.

کاظم غریب آبادی معاون ارشد قوه قضاییه ایران در امور بین الملل و دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران اخیرا ادعای آمریکا را به عنوان دروغ بزرگ که دارو و مواد غذایی در فهرست تحریم ها قرار ندارند رد کرد و افزود چین ادعاهایی برپایه واقعیت نیست. وی با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا مستقیما منابع اصلی درآمدهای ایران را هدف قرار داده گفت تحریم فروش نفت و بخش بانکداری ایران در نهایت به رفاه و آسایش مردم ایران ضربه می زند.

وی در پایان سخنانش گفت این موضوع جان بیماران ایرانی را که حق زندگی و سلامتی دارند در معرض خطر جدی قرار داده است.

پس از اینکه در ماه مه سال ۲۰۲۲ آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به ایران سفر کرد و تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه آمریکا شامل تحریم ها و تحریم های ثانویه و اشکال دیگر آن بر روی اقتصاد ایران که منجر به تخطی های جدی درباره چالش های حقوق بشری بود دیده شد، فریاد ایران از سوی کارشناسان حقوق بشر در سازمان ملل متحد به صدا درآمد.

وی در گزارش خود نوشت نگرانی های ویژه ای درباره چالش مهم خریداری و تحویل داروهای نجات بخش و مهم که از سوی شرکت های خارجی تولید می شوند و برای بیماری های خاص، جدی و نادر وجود دارد. گزارش دوهان همچنین ادعاهای واشنگتن درباره معافیت های بشردوستانه را به چالش کشید. این کارشناس سازمان ملل دریافت باوجود اینکه اسناد تحریم ها نشان می دهند داروها و تجهیزات پزشکی معافیت دارند اما تحویل آنها به ایران به شدت تحت تاثیر تحریم های آمریکا در تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل و شرکت های بیمه و محدودیت های پرداخت های بین المللی از سوی کسب و کارهای خارجی تضعیف می شوند و این موضوع موانع جدی برای حقوق انسانی در بدست آوردن بالاترین استاندارد سلامت ایرانیان ایجاد می کند.