دولت درحال رایزنی برای آزادسازی ۶.۷ میلیارد دلار بلوکه شده کشورمان است

مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: بلاخره بعد از سالیان زیادی شاهد فراهم شدن امکان دسترسی به ۶.۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین‌المللی پول هستیم.

این منابع می‌تواند تاثیرات بسزایی بر اقتصاد کشور ما داشته باشد.وی افزود: این منابع، سرمایه‌های کشور هستند که دولت موظف است آن‌ها را به سمتی هدایت کند تا پشتوانه ملی برای اقتصاد باشد.

به طور مثال نحوه مدیریت باید طوری باشد که ارزش پول ملی کنترل و تقویت شود و از طرف دیگر دولت می‌تواند این منابع را خرج تسهیلات اشتغالزایی و عمرانی کند.گودرزوند چگینی عنوان کرد: اگر دولت با این هدف از منابع آزاد شده استفاده کند در پویایی اقتصاد نقش کلیدی خواهد داشت و کنترل تورم و افزایش تولید که شعار سال نیز هست محقق می‌شود.

گودرزوند

عضو کمیسیون بودجه مجلس ضمن تاکید بر اینکه این منابع نباید برای هزینه‌های جاری کشور مورد استفاده قرار گیرد، افزود: صرف این منابع برای هزینه‌های جاری بازدهی نخواهد داشت.

بنابراین دولت اگر بخشی از این منابع آزاد شده را به عنوان پشتوانه ملی در صندوق توسعه ملی حفظ کند به هدف امسال یعنی کنترل و مدیریت وضعیت اقتصادی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: همچنین بخش دیگری از این منابع می‌تواند تا حدودی ناترازی بودجه را برطرف کند که با این کار دیگر نیازی به استقراض از بانک مرکزی و شرکت‌های دولتی نخواهد بود و تکیه تامین بودجه از فروش نفت خام کاهش می‌یابد.

گودرزوند چگینی اظهارداست: رئیس بانک مرکزی از امکان دسترسی فوری به این منابع خبر داده است اما تاریخ و زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. در آخرین صحبتی که او در مورد آزادسازی این منابع داشت زمان مشخص نکرد و دولت باید تاریخ مقرر را اعلام کند. آنطور که به نظر می‌رسد دولت در حال رایزنی آزادسازی این منابع است و پیش‌بینی می‌شود که این بار این منابع زودتر از قبل به حساب ایران واریز خواهد شد.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس بیان کرد: درگذشته نیز چند بار شاهد این خبر بودیم که به آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی نزدیک هستیم، اما عملیاتی نشد.وی درانتها خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به سیاست‌های اتخاذشده توسط دولت در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی پیش بینی می‌شود که این آزاد سازی صورت بگیرد. چرا که به نظر می‌رسد دیپلماسی عزتمندانه در این دولت دنبال شده است و نتیجه آن گسترش روابط و تقویت دیپلماسی اقتصادی خواهد بود‌.