واردات خودروی کارکرده نیازمند مقابله با مافیای خودرو است

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با افکارنیوز از آخرین اخبار درمورد رسیدگی به لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در صحن علنی گفت: در هفته گذشته نوبت به بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس نرسید و در روز رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش که پیش بینی می‌کردیم می‌توانیم این لایحه را نیز مورد بررسی قرار دهیم، وقتی برای آن باقی نماند.

وی افزود: اکنون نیز با تعطیلات یکشنبه و دوشنبه مواجه هستیم و احتمال دارد که این لایحه دو فوریتی که در کمیسیون صنایع تصویب شده و به صحن علنی مجلس آمده است در هفته بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

طهماسبی ادامه داد: هرچند نمی‌دانم که این لایحه در صحن علنی مجلس رای می‌آورد یا خیر، مصوب شدن آن مشخص و قطعی نیست. اما دولت قطعاً این لایحه را به مجلس آورده تا دردی از ملت دوا شود و اگر به این هدف عمل نکند این لایحه بی‌معنا خواهد بود.

وی گفت: اگر دولتمردان آن را اجرایی نکنند و تاثیر هدف این لایحه را  ر جامعه نبینیم، امیدی به بهبود شرایط نداریم. اما اگر اجرایی شود شرایط متفاوت خواهد شد. هرچند سرعت اجرای آن نیز تاثیرگذار است و اجرایی کردن این لایحه قیمت‌ها را می شکند و تعادل در بازار ایجاد خواهد شد.

واردات خودروی کارکرده نیازمند مقابله با مافیای خودرو است

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: اگر لایحه واردات خودروی کارکرده اجرایی نشود و لابی قدرتمند خودروسازان جلوی آن را بگیرند و دولت نیز نتواند کاری کند همچنان فشار روی دوش مردم خواهد بود و تفاوتی حاصل نمی‌شود.طهماسبی گفت: تلاش دولت باید کاستن فشار از دوش مردم باشد و این تلاش باتوجه به شعار سال، باید در تمام حرکات دولت دیده شود. این لایحه یکی از تلاش‌های دولتمردان برای بهبود شرایط و مدیریت و کنترل تورم است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه کنترل عرضه و تقاضا راهکار مشکل فعلی صنعت خودروست، اظهارداشت: کنترل تورم در صنعت خودرو از دو روش امکان پذیر است. نخست نظارت بر قیمت و دوم عرضه خودرو که عرضه از طرق تولید و واردات انجام می‌شود. در یکسال گذشته تولید خودرو در کشور افزایش داشته اما باز هم نیاز بازار و تقاصا تامین نشد.

طهماسبی درانتها خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته این ناترازی در عرضه و تقاضا بازار را بهم ریخته است. لذا واردات خودروی کارکرده که سهل‌ و مناسب‌تر از واردات خودروی صفر برای کشورمان است، می‌تواند را‌ه‌حل خوبی برای تعادل در بازار خودرو باشد.