حضور دولت در شرکت‌های خودروسازی باید کمرنگ شود

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به جلسه رای اعتماد وزیر جدید وزارت صنعت معدن و تجارت بیان کرد: یک روز پیش از جلسه رای اعتماد در کمیسیون صنایع برنامه‌های وزیر جدید صمت را بررسی کردیم و تمام جوانب را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که وزیر جدید صمت داشت این بود که از بدنه صنعت است و با تجربه چندین ساله در محیط‌های آموزشی، صنعتی و تولیدی سابقه زیادی داشته است و بالعکس وزرای پیشنهادی قبلی دیگر دغدغه توانمند بودن، از بدنه صنعت بودن یا نبودن را نداشتیم.

رحیمی گفت: باتوجه به برنامه‌هایی که در چندین حوزه ارائه دادند، اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که وزیر پیشنهادی جدید می‌تواند سکان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را بر عهده بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: مشخصا یکی از نقص‌های موجود در صنعت خودرو که قبلا نیز بارها به آن اشاره کرده بودیم نقش دولت بوده است. ما همواره بر اصلاح ساختار مالکیت و عدم دخالت دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی اصرار داشتیم و وزیر جدید نیز همین رویکرد را دارد.

او خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌هایی که ارائه کرد به نظر می‌رسد که می‌تواند شرایط را طوری مدیریت کند که شاهد ارتقا تولیدات خودرو باشیم. وزیر جدید نباید اجازه دهد خودروهای زیر سه ستاره کیفی تولید شوند.

رحیمی عنوان کرد: وزیر جدید درنظر دارد که سطح کیفیت خودروهای تولید داخل باید به سمت سطوح بالاتر از ۳ کیفی و خودروهای هیبریدی برود. با توجه به اینکه وزیر جدید در مپنا حضور داشته است در این زمینه تجربیات بسیار ارزنده‌ای دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین کار وزیر جدید این است که با عرضه و تقاضا بازار را متعادل کند، گفت: تعادل عرضه و تقاضا با مدیریت موعد تحویل و میزان تولید امکان‌پذیر است و این کاری دور از واقع نیست.

بهزاد رحیمی

وی همچنین درمورد موضع و رویکرد وزیر جدید صمت درخصوص واردات خودرو ، بیان کرد: وزیر جدید صمت به صورت مقطعی برای تعادل بخشیدن به بازار با واردات خودرو موافق است و معتقد است که واردات باید مدیریت شده انجام شود. حال باتوجه به اینکه او از بدنه صنعت است، چشم‌انداز مثبتی را برای اوضاع صنعت کشور می‌بینیم.