رفتار بهشتی

۱. هر عالم و دانشمندی نمی‌تواند برای همه، معلم، الگو و درس‌آموز باشد؛ به‌طریق اولی، خصوصیات اخلاقی و کاری هرکسی نمی‌تواند برای همه درس‌آموز باشد؛ اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، به‌عنوان ولی‌فقیه و البته کسی که شهید بهشتی را درک کردند  و می‌شناسند، خصوصیات اخلاقی و کاری این شهید بزرگوار را «برای همه» درس‌آموز معرفی نمودند.

۲. خدا برخی نعمت‌ها را شاید کوتاه ولی بسیار پرثمر به انقلاب اسلامی عطا کرد تا ثمراتی مانا و بهشتی برای نسل‌های بعدی هم باقی بماند. تثبیت شأن قضای ولی‌فقیه، تدوین قانون اساسی، توجه به کار تشکیلاتی و حزبی و امثالهم، ازجمله مواردی است که چون اسس علی التقوی بود، میراثی گران‌بها از سوی شهید بهشتی بود.

رفتار بهشتی

۳. میراث اندیشه شهید بهشتی برای انقلاب اسلامی و نسل‌های آینده این سرزمین، جاودانه و محل رجوع است؛ نکته‌ای که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. منش و اندیشه او در حوزه اخلاق تشکیلاتی، چارچوب حکمرانی و سیاست‌ورزی مؤمنانه، بیش از سایر حوزه‌ها نمود دارد و شاید یکی از بزرگ‌ترین دلایل این ماندگاری عجیب، خلوص شهید بهشتی بود. او در عصر خود، آماج حملات و تهمت‌ها بود و مظلومیت این شهید در زمان حیات دنیوی شاید سخت‌تر از شهادت آن بزرگوار بود. اما لحظه‌ای از آرمان‌ها و اعتقادات خود پا پس نکشید و آنچه از خود به‌جا گذاشت، چیزی است که می‌توان با افتخار گفت: شهید بهشتی، خود جمهوری اسلامی واقعی است.

۴. جمهوری اسلامی با اندیشه و رفتار بهشتی و الهی، بهشت است و بافاصله از آن، از بهشت فاصله می‌گیرد. اندیشه‌ای که در آن عدالت، موضوع و مقصد است؛ آزادی در آن محور رشد و تعالی است و اسلام در آن، هم‌اسمش جایگاه دارد و هم صد برابر بیشتر از اسم، رسم و مکتبش. بلندی صدای مخالف در آن، ترسناک نیست؛ چون می‌داند صدای اسلام، اعلی و ارفع است؛ دست اسلام برای پاسخگویی بسته نیست؛ فلذا اجازه می‌دهد و چه‌بسا استقبال می‌کند که مخالف حرف بزند و عیارش را مشخص کند و آنگاه حرف اسلام بهتر شنیده و پذیرفته می‌شود.

مسعود پیرهادی