باید مشخص شود مقصر کمبود دارو کیست؟/ عدم رضایت مردم به خاطر کمبود دارو

علیرضا شهبازی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد کمبود دارو و عملکرد وزارت بهداشت در این باره بیان کرد: مجلس چندین جلسه درمورد مشکل دارو با وزیر بهداشت و درمان و مسئولان مربوطه برگزار کرده است و قرار شد تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی گفت: متاسفانه امروز مشکل نایاب شدن و عدم رضایت مردم در تامین دارو وجود دارد و مراجعاتی که در هر حوزه انتخابیه و در سطح کشور صورت می‌گیرد به مجلس منعکس می‌شود.

شهبازی ادامه داد: به همین دلیل هم اکنون مجلس و دولت در راستای این مسئله و پیگیری به حق مردم درمورد نبود دارو به جد پیگیر برطرف کردن این مشکل هستند. امیدوار هستیم با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که صورت خواهد گرفت هرچه زودتر این مشکل برطرف گردد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه اگر ارز مورد نیاز به تامین دارو تخصیص نیافته باشد قطعا در خصوص این موضوع مشکلات و سوءمدیریت‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: باید بررسی و مشخص گردد که کدام نهاد و دستگاهی در این زمینه مقصر است.

او اضافه کرد که باید ببینیم آیا بانک مرکزی نتوانسته ارز لازم برای تامین دارو را تامین کند یا در دولت و وزارت بهداشت و درمان در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است؟ با تمام این اوصاف امروز این اتفاق رخ داده و هم اکنون باید تلاش کنیم تا این مشکل برطرف شود. مجلس به جد پیگیر این موضوع است.

علیرضا شهبازی

*تاثیر مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و دلار در بازار آزاد غیرقابل انکار است

شهبازی درخصوص تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقلام اساسی ازجمله دارو و مواد اولیه تولید آن، عنوان کرد: یکی دیگر از مسائل اثرگذار در این موضوع ارزی بوده که به قیمت 4200 تومان به دارو تخصیص داده می‌شد اما اکنون به قیمت 28500 رسیده و قطعا این افزایش قیمت در به وجود آمدن این مشکل اثرگذار بوده است.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس درانتها خاطرنشان کرد: مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و افزایش هزینه‌ها و تورمی که وجود دارد به‌علاوه مسائلی مانند پرداخت حقوق و دستمزد، هزینه‌های آب و برق و افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه همگی ازجمله موضوعاتی هستند که در نایاب شدن دارو تاثیر گذار بوده‌اند.