«هدیه غیرمنتظره» چین و روسیه به آمریکا

«عبدالغنی محمد عظیموف» تحلیلگر سیاسی تاجیکستان، می‌گوید: ایران در چهارم جولای جاری که مصادف است با روز استقلال آمریکا، رسما به عضویت سازمان شانگهای درخواهد آمد. 

استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا در روز ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ میلادی اعلام شد و کنگره قاره‌ای در آن زمان رسماً اعلام کرد که ۱۳ مستعمره آمریکایی خود را به عنوان یک ملت واحد می‌داند و دیگر قسمتی از پادشاهی بریتانیای بزرگ محسوب نمی‌شود. 

عبدالغنی محمد عظیموف می‌گوید: «انتخاب روز چهارم جولای برای اعلام رسمی عضویت ایران در سازمان شانگهای، تصادفی نیست؛ بلکه هدیه‌ای غیرمنتظره از سوی روسیه و چین به رقیب راهبردیشان یعنی ایالات متحده است». 

وی افزود: «سفر نانسی پلوسی به تایوان یک اقدام تحریک‌آمیز برای چین بود  و پکن نیز علناً به این سفر اعتراض کرد. واضح است که پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای در روز استقلال آمریکا برای پاسخ به این بی‌احترامی آمریکا به چین است».

با وجود هشدارهای شدیداللحن چین، ۱۱ مرداد سال گذشته، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ادامه سفر خود به خاور دور، وارد تایوان شد. وی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی بود که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده بود.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

تحلیلگر تاجیکی در ادامه مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» توضیح داد: «پیوستن ایران به سازمان شانگهای، نشانه آشکاری از تغییر موازنه ژئوپلیتیکی منطقه و جهان است و جایگاه روسیه و چین را در رقابت با آمریکا و ناتو تقویت خواهد کرد. پیش از این، روسیه و چین با احتیاط به موضوع پیوستن ایران به سازمان شانگهای می‌نگریستند، اما پس از تشدید اختلافات با واشنگتن و علنی شدن این اختلافات، این روند، شتاب بیشتری گرفت».

چین و ایران
به گفته وی، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به این معناست که نوبت برخی کشورهای عربی که مایل به عضویت در این سازمان هستند، نیز رسیده است و این به نوبه خود به معنای گسترش جغرافیای این سازمان از شمال به جنوب اوراسیا است.

عظیموف توضیح داد: چین با یک گام موفق شد ایران و عربستان، دو رهبر جهان اسلام را که سالها با هم اختلاف داشتند، آشتی دهد و راه را برای پیوستن آنها به سازمان همکاری شانگهای هموار کند. کویت، بحرین و امارات متحده عربی که مانند عربستان سعودی شرکای سنتی ایالات متحده بودند، درخواست‌هایی برای تبدیل شدن به شرکای گفت‌وگو در این سازمان ارائه کرده‌اند و حتی ترکیه، یکی از اعضای ناتو نیز به این جا رسیده و خواستار پیوستن به این سازمان است.

قرار است چهارم ژوئیه (۱۳ تیر ماه)، نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای به ریاست هند برگزار شود. در بیست و دومین نشست سران این سازمان عضویت کامل ایران رسما اعلام خواهد شد و آنگونه که «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود.