احتمال محرومیت آذرمنصوری از فعالیت‌های حزبی

 عبدالله مرادی دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که شرایط قانونی تاسیس و عضویت حزبی چیست، گفت: ماده ۴ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب سال ۱۳۹۴ شرایط تاسیس و عضویت حزبی را بیان داشته از جمله؛ التزام به قانون اساسی، تابعیت ایرانی، عدم سوء پیشینه کیفری موثر و ... در خصوص افرادی که مرتکب جرائمی شده اند باید بررسی شود پیشینه‌ کیفری، آیا منجر به محرومیت‌ از حقوق اجتماعی شده است یا خیر؟ که این مساله در حوزه قانون مجازات‌های اسلامی تعیین تکلیف شده و سو پیشینه‌ کیفری موثر به حکم دادگاهها منجر به محرومیت اجتماعی از جمله حق تشکیل حزب و گروه سیاسی افراد میشود.

وی با اشاره به یکی دیگر از بندهای قانونی که در این مورد تکالیفی را مشخص کرده است، افزود: ماده ۵ این قانون ویژگی اشخاصی را که از تصویب و تأسیس یک حزب محرومند را اعلام می‌کند؛ اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم طاغوت؛ اعم از ساواک و ... در این‌ زمره قرار می‌گیرند. بند «ب» نیز به محکومین جرائم ضد امنیتی داخلی و خارجی اشاره می‌کند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در کمیسیون فراقوه ای احزاب که با حضور ۲ نماینده قوه قضاییه ، ۲ نماینده از مجلس شورای اسلامی، یک نماینده از دولت (معاون سیاسی وزارت کشور) و ۲ نماینده به انتخاب احزاب، تشکیل میشود؛ یکی از شرایطی که بحث میشود، سوابق کیفری موثر و احیانا جرائم امنیتی است.

احتمال محرومیت آذرمنصوری از فعالیت‌های حزبی

آذرمنصوری قبلا محروم از فعالیت اجتماعی بوده است

مرادی در پاسخ به این سؤال که آذر منصوری که به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب شده و در سال ۱۳۸۸ به عنوان محکوم امنیتی دستگیر شده آیا در حال حاضر شرایط برعهده گرفتن مسئولیت در حزب سیاسی را دارد یا خیر، گفت: کمیسیون پیرامون این مسأله با توجه به عضویت موثر خانم منصوری در حزب اتحاد ملت در گذشته بررسی‌هایی داشته و با توجه به سوابق محکومیت و تداوم محرومیت اجتماعی در آن بازه زمانی، ایشان امکان عضویت مؤثر در حزب را نداشتند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در خصوص آخرین وضعیت جبهه اصلاحات به لحاظ حقوقی افزود: با توجه به اینکه جبهه های سیاسی طبق قانون از احزاب دارای پروانه فعالیت تشکیل و خانم منصوری نیز از حزب اتحاد ملت در جبهه فوق عضویت دارد، ابتدا باید آخرین وضعیت پروانه فعالیت حزب اتحاد ملت مورد بررسی قرار گیرد. 

استعلام جدید آذرمنصوری تکلیف را مشخص خواهد کرد که آیا استعلام قبلی به قوت خود باقی است یا نه؟

مرادی دبیر کمیسیون ماده ده احزاب ادامه داد؛ آخرین مجمع عمومی حزب اتحاد ملت برگزار و مستندات برگزاری و اسامی اعضای منتخب آن در فهرستی به کمیسیون ارائه شده است. ولیکن هنوز نوبت بررسی کمیسیون برای حزب اتحاد ملت نرسیده است. لذا اظهار نظر نهایی کمیسیون در قبال تایید مجمع عمومی حزب اتحاد ملت و اعضا مانند خانم منصوری به عنوان عضو موثر حزب، منوط به بررسی مستندات برگزاری مجمع طبق مقررات و پاسخ دستگاه قضایی به استعلام سوپیشینه کیفری موثر اعضا است تا در خصوص خانم منصوری مشخص شود؛ آیا همچنان محروم از حقوق اجتماعی و فعالیت سیاسی هستند یا خیر.

مرادی در پایان گفت: رعایت دقیق قانون مدنظر کمیسیون ماده 10 احزاب است و  تلاش می‌کنیم ضمن اینکه فضا و شرایط را برای فعالیت احزاب تسهیل می‌کنیم، حرکت احزاب بر مدار قانون باشد. چرا که فعالیت سیاسی حزب می طلبد که اشخاص دارای شخصیت و پیشینه اجتماعی موجه وارد این عرصه شوند، لذا کمیسیون حساسیت لازم را در مورد افرادی که به لحاظ کیفری محرومیت اجتماعی دارند را مدنظر قرار می‌دهند.

آذر منصوری شهریور ۱۳۸۸ هنگامی که از منزل خواهرش در ورامین ‌باز‌‌می‌گشت، به دست مأموران اطلاعات این منطقه در خیابان متوقف و بازداشت شد. به گفته محمد‌رضا فقیهی وکیل وی، اتهام‌های منصوری «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» عنوان شده بود که به خاطر آن حکم سه سال زندان از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دریافت کرد.

همچنین در خلال اغتشاشات ماه های گذشته ایران، علی صالحی دادستان تهران از احضار منصوری به دلیل انتشار توئیتی درباره بدحالی دختران دبیرستانی، خبر داد. صالحی در ادامه گفته بود که انجام تحقیقات قضایی و اخذ دفاع و آخرین دفاع متهمین همراه با پرونده نامبردگان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.