حمله شدید اصلاح طلبان به حجاب و عفاف

 بررسی آخرین دیدگاه‌های آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان یکی از اهداف خود در خصوص هجمه به لایحه و حجاب و عفاف را تلاشی ذیل معارضه با بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق جامعه اسلامی تعریف و تفسیر می‌کنند.

در این رابطه آذر منصوری شرایط کنونی کشور را محصول تلاش برای تحقق جامعه اسلامی در راستای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب دانسته و تأکید می‌کند که تحلیل نادرست و غیرواقع‌بینانه از مقتضیات جامعه امروز ایران آن‌هم پس از فاجعه مرگ مهسا و وقوع جنبش اعتراضی گسترده، موجب شده است که نقدها و نصایح مصلحان و دلسوزانی مانند آقای خاتمی راه به‌جایی نبرد و کمافی‌السابق در بر همان پاشنه بچرخد.

دبیر کل حزب اتحاد ملت همچنین در یادداشتی در روزنامه اعتماد با طرح این ادعا که درآیات و روایات معتبر اجباری در مواجهه با پوشش در جامعه وجود ندارد، می‌کوشد لایحه حجاب و عفاف را توجیه‌گر رفتارهای سلبی منجر به فوت شهروندانی همچون مهسا امینی تعریف کرده و از جانب دیگر مجازات کشف حجاب کنندگان را به‌مثابه اعلام جنگ با جامعه بازنمایی نماید.

منصوری ضمن هشدار مبنی بر اینکه تأکید بر مقابله با بی‌حجابی موجب شکل‌گیری یک رنسانس خواهد شد، تصریح می‌کند، خلاصه کردن همه نمادهای در پوشش زنان، آن‌هم در شرایطی که حداقل ۲۰ میلیون نفر زیرخط فقر زندگی می‌کنند و جامعه و خاصه زنان از انواع تبعیض‌ها رنج می‌برند، حرکت و اقدامی است که فقط می‌توان نام خود براندازی روی آن گذاشت. باید توجه داشت که این خود براندازی را تنها نباید در تشدید این مناقشه و رودررویی با نظام خلاصه کرد، ابعاد ویرانگرتر آن را باید در رنسانسی دید که دیر یا زود با اصرار بر این سیاست‌ها به وقوع خواهد پیوست.

حمله شدید اصلاح طلبان به حجاب و عفاف

گفتنی است با توجه به مطالب مطرح‌شده از سوی آذر منصوری می‌توان گفت:

۱- اصلاح‌طلبان ساختاری و رادیکال تلاش می‌کنند مساله حجاب را به امری سیاسی ارتقاء داده و از جانب دیگر آن را نمادی از تلاش حاکمیت برای تحقق جامعه و حکومت اسلامی ذیل گام دوم انقلاب تعریف و تفسیر کنند.

۲-رادیکال‌های اصلاح طلب به تعبیر خود می‌کوشند تامساله حجاب اختیاری را خواست اکثریت مردم تعریف کنند تا حجاب اجباری را بخشی از پازل نظام برای تحقق حکومت اسلامی تعریف و آستری از محتوای طالبانی بر سیاست‌های فرهنگی نظام دوخت و دوز کنند.

۳- جریان تندرو در جناج اصلاح‌طلب سعی دارد تا حجاب اختیاری و پوشش اختیاری را از حوزه شرع و قانون خارج و به مساله سبک زندگی تقلیل دهند و هرگونه مقابله قانونی با پدیده کشف حجاب را «جنگ با جامعه» بازنمایی کنند.

۴- تندروهای اصلاح‌طلب در حال به نمایش گذاشتن راهبردی هستند که در آن مسئله حجاب به‌عنوان یک اهرم در نزاع با حاکمیت فعال سازند و بیان این تعبیر که ادامه سیاست‌های نظام در خصوص حجاب اجباری به رنسانس خواهد انجامید!