نخست وزیر هند مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس‌جمهور ایران است

رودرا گائوراو شرست سفیر هند در ایران در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد استقلال هند در تهران، با اشاره به برنامه‌های ایران و هند برای توسعه روابط دوجانبه گفت: برای نشست کمیسیون مشترک دو کشور در سطح وزیران آماده می‌شویم. نارندرا مودی نخست وزیر هند مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی است که هفته آینده برگزار خواهد شد. همچنین آقای مودی امیدوار است به زودی میزبان آقای رئیسی در هند باشد.

سفیر هند در ایران بیان کرد: دهلی به دنبال تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی خود با ایران است و به بهبود شرایط ژئوپلتیکی که موجب تحمیل فشارهای خارجی بر همکاری اقتصادی دو کشور می‌شود، امید دارد.

وی همکاری در زمینه ترانزیت و راه‌گذر‌ها را یکی از جنبه‌های بسیار مهم در روابط ایران و هند دانست و تاکید کرد: هند مایل است از منطقه راهبردی و قلمرو کشور دوست «ایران» برای دستیابی به بازار‌های اوراسیا و آسیای میانه بهره‌مند شود. به همین دلیل، هندوستان، هم در دالان بازرگانی شمال - جنوب و هم در پروژه بندر چابهار شراکت دارد.

سفیر هند درباره همکاری‌های امنیتی دو کشور نیز یادآور شد: تهران و دهلی درباره مسائل مهم منطقه‌ای که دغدغه‌های مشترک دو کشور هستند، مانند وضعیت افغانستان یا امنیت و ثبات در خلیج فارس، تبادل نظر داشته‌اند.

وی با اشاره به دیرینگی روابط ایران و هند اظهار داشت: مردم و رهبران ما، به یکدیگر با دوستی، اعتماد و احترام متقابل می‌نگرند و میان ایران و هند، مطلقا هیچ نقطه اصطکاک دوجانبه وجود ندارد.

سفیر هند به توسعه کشورش در حوزه‌های گوناگون، از جمله در بخش دیجیتال و فناوری اطلاعات پرداخت.

نخست وزیر هند مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس‌جمهور ایران است

گائوراو شرست همچنین با بیان اینکه هند در هفته‌های اخیر به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شده است و انتظار می‌رود در دهه پیش رو، به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود، تاکید کرد: یک چهارم جمعیت هند زیر ۱۵ سال و نیمی از جمعیت ما، یعنی ۷۰۰ میلیون نفر، زیر ۲۵ سال هستند. بنابراین، روشن است که هند هم به عنوان یک بازار و هم به عنوان منبع نیروی انسانی، برای مدت طولانی به رشد خود ادامه خواهد داد.

مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد استقلال هند سه‌شنبه شب با حضور علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سفیران و نمایندگان کشور‌های خارجی در تهران و جمعی از فعالان حوزه روابط تهران و دهلی برگزار شد.