رئیس جمهور آمریکا به توافق با ایران احتیاج دارد

روزنامه گاردین چاپ انگلیس روز گذشته در گزارش مبسوطی به فقدان یکپارچگی در سیاست خارجی آمریکا پرداخت و تاکید کرد که عدم موفقیت واشنگتن در پرونده‌های مهم خارجی نظیر اوکراین ، موضوع چین و پرونده ایران باعث شده تا ابهاماتی جدی در خصوص نظام تک‌قطبی در جهان ایجاد شود.

این روزنامه معتبر انگلیسی در ادامه تصریح می‌کند که وضعیت فعلی موجب شده تا جهان در یک مرحله گذاری قرار بگیرد و یک نظام چند قطبی در حال شکل‌گیری باشد. وضعیتی که در آن کشور‌ها حاضر نیستند تا همچون گذشته تابع محض آمریکایی‌ها باشند. ناکامی آمریکا در عرصه سیاست خارجی موجب شده تا نه تنها وضعیت آمریکا در جهان بی‌اعتبار شود بلکه جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بسیار متزلزل شود. در این بین و با توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، انتقادات کنگره از کاخ سفید اتفاقا بیشتر از گذشته هم شد.

علیرضا تقوی درباره تاثیر نزدیک بودن انتخابات آمریکا با توافق این کشور برای تبادل زندانیان با ایران و آزادی منابع بلوکه شدن کشورمان گفت: بایدن بسیار به این توافق احتیاج دارد. یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده است و او در خصوص برنامه اتمی ایران هیچ موفقیتی نداشه و شاید نداشتن این اتفاق برگ برنده‌ای برای ترامپ و جمهوری خواهان می‌شد که به راست گرا‌ها در اسرائیل نزدیک‌تر هستند و کشور ما نیز خیلی تمایل ندارد که آن ها روی کار بیایند و یعنی اگر بخواهیم بین بد و بدتر انتخاب کنیم، بایدن که فردی ضعیف و غیر مقتدر است برای ما حضورش بهتر است.  

وی افزود: ما در این مدت نفت خود را چند برابر گذشته به فروش رساندیم. نفتکش‌های آمریکای توقیف شدند. برنامه هسته‌ای خود را پیش بردیم بدون اینکه با مانع جدی از طرف آمریکایی‌ها مواجه شود، پس این رئیس جمهور ضعیف به نسبت ترامپی که اولویت خود را حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با ایران گذاشته است بهتر است و ما چندان تمایل به حضور فردی مثل ترامپ نیستیم.

تقوی گفت: این توافق نه یک پیروزی و نه یک شکست بزرگ محسوب نمی شود . اما از طرفی برای ما نوعی پیروزی به ارمغان آورده است. به این دلیل که ایران بدون آن که به صورت راهبردی برنامه اتمی خود را کنار بگذارد دارایی‌های خود را آزاد کرده است. این نکته اول است. عده‌ای می‌گویند در برابر غذا و دارو بوده حرف درست نیست چرا که کالا‌های غیر تحریمی تنها غذا و دارو نیست و کالا‌های دیگر نیز شامل می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا به توافق با ایران احتیاج دارد

نکته دیگر آن است که ایران نفت خود را از راه‌های دیگری می‌فروشد و صادر می‌کند و پول ان را به صورت غیر رسمی وارد می‌کند. این که عده‌ای می‌گویند این توافق چندان برای ما مهم نبوده غلط است. پول‌هایی که آزاد می‌شود مربوط به گذشته بوده و قطعا با آن کالا‌های غیر تحریمی وارد می‌شود و ذخیره ارز بانک مرکزی هم حفظ خواهدشد. این توافق را می‌توان پیروزیی دانست، بدون آن که سیاست‌های خود را تغییر دهیم به آن رسیدیم و این نکته مهمی است.

وی درباره نگاه‌ها در آمریکا به این توافق گفت: آمریکایی‌ها از این توافق احساس شکست می‌کنند. یعنی اگر بررسی شود آمریکای‌ها عمدتا عنوان می‌کنند که این توافق برای آن‌ها شکست است، اما طرفداران دولت بایدن از این توافق به عنوان پیروزی یاد می‌کنند و عنوان می‌کنند که بالاخره توانستیم چرخه برنامه اتمی ایران رو کند کنیم. اما این که آیا به شکلی راهبردی برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرند می‌توان به جد گفت که خیر.  

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران به سال ۲۰۱۸ باز نخواهد گشت. احساس می‌کنم حتی دشمنان کشورمان نیز در این توافق معتقد هستند که ما پیروزی مهمی را کسب کرده ایم. اما حالا شاید نیاز نباشد این پیروزی را خیلی بزرگ و برجسته کنیم. این اتفاق کاملا به نفع جمهوری اسلامی بود و ما توانستیم هم برنامه هسته‌ای خود را جلو ببریم و هم به توافقی مهم دست یابیم.