عضویت در پیمان شانگهای و بریکس، مرگ تحریم های آمریکاست

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد اقدامات دولت برای خنثی سازی تحریم ها درراستای پیشبرد مذاکرات با غرب بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای کار خود به لزوم خنثی سازی تحریم ها تاکید و در همین راستا که طبق منویات رهبر معظم انقلاب بود در مسیر سیاست خارجه حرکت و برنامه ریزی کرد.

وی افزود: برای تحقق این مهم، شاهد بودیم که رئیس جمهور و مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان سفر به کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، دوست و متحد را در اولویت دستور کار خود قرار دادند و یکی پس از دیگری به کشورهایی مانند تاجیکستان، چین، روسیه، عربستان و ... سفر کردند.مقتدایی ادامه داد: به طورمثال یکی از دستاوردهای مهم دولت در این زمینه عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بود. ایران در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر به سازمان همکاری شانگهای پیوست و یک

سال بعد برای عضویت کامل در این سازمان درخواست داد. درحالی که این درخواست بحث‌های زیادی را برانگیخت، سرانجام با حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاسیه بیست و یکمین سران در سال ۲۰۲۱، با عضویت کامل ایران موافقت شد.

عباس مقتدایی

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین به عضویت ایران در بریکس اشاره و ابرازکرد: بنابراین بر همگان روشن است که ساختارهای بین‌المللی در حال تحول و گسترش است و این امر نخست به سبب پیمان شانگهای به وجود آمد و حال به سبب پیمان بریکس و عضویت جمهوری اسلامی ایران قوت گرفته است.

او گفت: تبادلات ارزی با پول‌‌های ملی، رفع تحریم‌ها و کاهش ارزش دلار از مهم‌ترین نتایج عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس می‌باشد و زمینه امیدواری نسبت به شکل‌گیری نظم نوین را رقم خواهد زد. حضور جمهوری اسلامی ایران در این پیمان‌ها نیز به سبب دارا بودن منابع عظیم نفتی، معدنی و همچنین به سبب حضور در منطقه ژئواستراتژیک و جغرافیای سیاسی اهمیت بسیاری دارد.

مقتدایی ضمن بیان اینکه جایگاه ایران درخلل دیپلماسی منطقه ای و ایستادگی عزتمندانه درمقابل غرب در سطح بین الملل تقویت شده است، تشریح کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران درصحنه بین‌الملل تقویت‌شده است و مجلس شورای اسلامی نیز به منظور حفظ و گسترش این قدرت با دولت سیزدهم همکاری خواهد داشت تا همچون معاهدات مربوط به سازمان همکاری شانگهای این بار‌ نیز زمینه‌های همکاری و کمک به دولت فراهم گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها اظهار داشت: ما به شدت از اینکه دیگر تمام تخم مرغ هایمان را در سبد برجام و غربی ها قرار نداده ایم، خوشحال هستیم. چراکه اکنون باب جدیدی ایجادشده و بی‌شک حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس به معنای اعلام رسمی مرگ تحریم‌های آمریکا تلقی خواهد شد.