چرا آمریکا هم‌زمان با تبادل ایران را تحریم کرد؟

بعد از انجام تبادل میان ایران و آمریکا و آزادسازی جاسوسان آمریکایی ، ایالات متحده در پاسخ، ایران را تحریم کرد. به گزارش یورونیوز، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از آزادی چند آمریکایی استقبال کرد و همزمان در همان بیانیه، تحریم‌هایی را به بهانه «بازداشت‌های غیرقانونی» علیه ایران اعمال کرد.

 


بایدن در این بیانیه گفته است: «همانطور که ما بازگشت این آمریکایی‌ها را جشن می‌گیریم، کسانی را که برنگشتند را نیز به یاد می‌آوریم. ما امروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق و وزارت اطلاعات ایران را تحت قانون لوینسون به دلیل دست داشتن در بازداشت‌های غیرقانونی تحریم می‌کنیم. ما به تحمیل هزینه‌ها به ایران برای اقدامات تحریک آمیز آن‌ها در منطقه ادامه می‌دهیم. پیوستن مجدد آمریکایی‌های به ناحق بازداشت شده به عزیزانشان از روز اول اولویت دولت من بوده است. ما اکنون ده‌ها نفر از هم میهن‌های خود را به خانه آورده‌ایم از جمله از افغانستان، میانمار، هائیتی، روسیه، رواندا، ونزوئلا و مکان‌های دیگر در سراسر جهان.»[۱]

این اظهارات از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، چند نکته را به وضوح نشان می‌دهد:

۱. آمریکا به دشمنی با ایران ادامه می‌دهد و توافق با او، منجر به پایان دشمنی نمی‌شود.

۲. حتی در یکی از نزدیک‌ترین ارتباطات دیپلماتیک با ایالات متحده، یعنی انجام تبادل، آمریکا باز هم به دنبال تحریم ایران است.

۳. آمریکایی‌ها همواره غیرقابل اعتماد هستند. آن‌ها می‌توانستند سال‌ها پیش این تحریم‌ها را اعمال کنند. اما درست زمانی که تبادل و آزادی جاسوسان آمریکایی رقم خورد، این تحریم‌ها نیز اعمال شد.

نکته قابل توجهی که در بیانیه بایدن به چشم می‌خورد، این است که زندانیان آمریکایی تنها در ایران نیستند، بلکه در کشورهایی همچون افغانستان، میانمار، هائیتی، روسیه، رواندا، ونزوئلا و مکان‌های دیگر در سراسر جهان حضور داشته اند. این موضوع نشان می‌دهد ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران اتباع بی‌گناه آمریکایی را گروگان می‌گیرد تا داراهای خود را آزاد کند، ادعایی کذب است و این جاسوسان و ماموران امنیتی CIA هستند که در تمام کشورها به طراحی اقدامات خرابکارانه می‌پردازند.