توسعه روابط باعث افزایش قدرت ایران شده است/ ضرورت نگاه همه جانبه گرایی در روابط بین الملل توسط دولت

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد رایزنی های بین المللی اخیر دولت بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار به احیای روابط از دست رفته یا نادیده گرفته شده کشورهای همسایه و دوست تاکید داشت و سیاست شرق گرایی بر پایه همه جانبه گرایی را در پیش گرفت.

وی افزود: درهمین راستا شاهد سفر رئیس جمهور به کشورهای مختلف آسیایی بودیم و به همین واسطه جمهوری اسلامی ایران در معاهده ها، پیمان ها و گروه های اقتصادی بین المللی حضور و عضویت یافت.

مالکی ادامه داد: اخیرا نیز پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک اتفاقات و نشست های مختلف و مهمی برای توسعه روابط ایران با سایر کشورها رخ داده است. به طورمثال وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در این دیدار مباحث مهمی مطرح شد که می تواند مناسبات ایران و عربستان را بیش از پیش جدی کند. طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض ابراز خرسندی کردند

او گفت: همچنین وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرده است که بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور را داریم. ازطرفی باتوجه به عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال خواهیم کرد.

توسعه روابط باعث افزایش قدرت ایران شده است/ ضرورت نگاه همه جانبه گرایی در روابط بین الملل توسط دولت

مالکی ابراز کرد: دیدار و مصاحبه های مختلفی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد و ایران به خوبی در تمام آن ها ظاهر شد. یکی دیگر از نشانه های توسعه روابط و رایزنی های دیپلمات های کشورمان این است که امسال باوجود فشارهای شدید آمریکا و متحدانش باز هم منفعل و گوشه گیر نشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: بنابراین با یک نگاه کوتاه به عملکرد دولت در سیاست خارجی و روابط بین الملل کشورمان می توانیم توسعه روابط و افزایش قدرت ایران را ببینیم که به مرور سبد دستاوردهای سیاست خارجی را پربارتر خواهد کرد.

وی درانتها خاطرنشان کرد: با این اوصاف لازم است که دولت همچنان سیاست شرق گرایی و همه جانبه گرایی را با مدیریت صحیح و هوشمندانه تنش های بین روابطی ادامه دهد تا دایره ارتباطی کشورمان محدود و منتظر گوشه چشم صرفا چند کشور نباشد.