ادعای آمریکا درباره پهپادهای نظارتی بر کشتیرانی ایران

 نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است که نیروهای ناوگان پنجم آمریکا که در منطقه مستقر هستند، ۱۲ پهپاد را برای نظارت بر کشتی‌های ایرانی و گشت زنی در تنگه هرمز اختصاص داده است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود افزوده است که از ماه گذشته نیروهای دریایی این کشور در منطقه خاورمیانه با موفقیت به پهپادهای نظارتی پیشرفته مجهز شده‎‌اند تا عملیات امنیت دریایی را در خلیج فارس برقرار کنند.

بر اساس ادعای این بیانیه، هفت گروه ضربتی پهپادی تحت اداره ناوگان پنجم ایالات متحده برای ردیابی کشتی‌ها و قایق‌های کوچک نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل و اطراف تنگه هرمز آماده به کار شده‌اند.

«جو باگت»، مدیر عملیات دریایی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا و ناوگان پنجم ایالات متحده در این ارتباط تاکید کرد که اگرچه ما سال‌ها است پهپادها را در منطقه عملیاتی کرده‌ایم اما ادغام همه این پهپادها در عملیات ناوگان نیروی پنجم دریایی به تقویت قابلیت این نیروها منجر خواهد شد.

ادعای آمریکا درباره پهپادهای نظارتی بر کشتیرانی ایران

بر اساس ادعای فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، منطقه عملیاتی ناوگان پنجم حدود ۲.۵ میلیون مایل مربع مساحت آبی است و شامل خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عمان، خلیج عدن، دریای عرب و بخش‌هایی از اقیانوس هند است. این گستره دریایی همچنین شامل ۲۱ کشور است و شامل سه نقطه بحرانی در تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب‌المندب است.

این در حالی است که تحرکات نظامی و دریایی آمریکا در منطقه همواره با مخالفت‌های بسیاری از سوی مردم و برخی دولت‌های منطقه روبروست و مدت‌هاست برخی کشورها مانند ایران خواستار واگذاری مدیریت امنیت منطقه به کشورهای حاضر در منطقه به جای نیروهای بیگانه هستند.