با افزایش قیمت کود، شعار دولت مبنی بر خودکفایی در تولید گندم میسر نمی شود

ذبیح الله اعظمی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به نشست مشترک کمیسیون کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق صحبت ها و بررسی ها در این جلسه مقرر شده است که با توجه به آغاز فصل کشت فعلا قیمت کود شیمیایی افزایش پیدا نکند.

وی افزود: طی روزهای گذشته خبری به مجلس رسید و متوجه شدیم که دولت و وزارت جهاد کشاورزی دستور داده اند تا قیمت کودهای شیمیایی افزایش پیدا کند. درهمین راستا فوری وارد عمل شدیم و بررسی ها لازم انجام شد. بلافاصله نمایندگان به این موضوع  واکنش نشان دادند و رئیس مجلس دستور داد کمیسیون موضوع را پیگیری کند.

اعظمی ضمن اشاره به اینکه درجلسه این کمیسیون با وزیر جهاد کشاورزی معاونان مربوطه این وزارتخانه نیز حضور داشتند، تشریح کرد: به واسطه حضور مسئولان مروبطه تمام زوایای مسلئله بررسی و تصمیم لازم اتخاذ شد.

او گفت: با توجه به اینکه فصل کشت گندم و محصولات زراعی آغاز شده و در جنوب کشور نیز فصل کشت محصولات طرح استمرار یعنی محصولات گلخانه ای است، مقرر شد فعلا قیمت کود شیمایی افزایشی نداشته باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: گندم محصولی است که پایه و اساس بسیاری از محصولات و باعث رونق بسیاری از صنایع و کارخانجات و قوت غالب سفره مردم به شمار می رود. بنابراینو هر تصمیمی که بر نحوه، هزینه و میزان تولید آن تاثیرگذار است باید با وسواس اتخاذ شود.

با افزایش قیمت کود، شعار دولت مبنی بر خودکفایی در تولید گندم میسر نمی شود

اعظمی درانتها متذکر شد که اگر دولت شعار می دهد که سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید، با افزایش قیمت کود و نهاده های کشاورزی این امر میسر نخواهد بود. برای رسیدن به خودکفایی این محصول استراتژیک و رهایی از نیاز به گندم های وارداتی باید سختی های این مسیر را نیز بپذیریم و پشت سر بگذاریم.