غزه، باتلاق صهیونیست‌ها

  عملیات طوفان الاقصی توسط نیروهای مقاومت حماس ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر نحیف و رو به زوال رژیم صهیونیستی وارد کرده است. به دنبال این شکست همه‌جانبه، رژیم صهیونیستی پس از 24 ساعت که از سیلی حماس گیج و هراسان بود، عملیات انتقام خود را آغاز کرد و با حملات هوایی سنگین به اصطلاح در حال انتقام‌گیری است؛ البته نه از گردان‌های عزالدین قسام، بلکه از زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی در غزه! 

سنگینی عملیات توفان الاقصی آنقدر زیاد بود که صهیونیست‌ها مجبور شدند بحث عملیات زمینی را هم مطرح کنند، چرا که خودشان می‌دانند این شکست با حملات هوایی به مناطق مسکونی هرگز جبران نخواهد شد.  با این حال بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند رژیم مجعول صهیونیستی در عملیات زمینی با چالش‌ها و سختی‌های بی‌شماری مواجه خواهد شد و غزه به «باتلاق صهیونیست‌ها» تبدیل خواهد شد؛ همان‌طور که عراق و افغانستان باتلاق ایالات‌متحده آمریکا شدند. 

1- اسرای صهیونیستی که در جریان عملیات توفان الاقصی به اسارت نیروهای حماس درآمده‌اند، نخستین و بزرگ‌ترین چالش ارتش رژیم صهیونیستی است. هرچند حماس تعدادی از آنها را به دلایل انسانی آزاد کرده است اما صدها صهیونیست از جمله ده‌ها فرمانده ارشد ارتش این رژیم و ده‌ها نظامی دیگر همچنان در بند حماس هستند و با وجود تونل‌های زیرزمینی که حماس در آنها سنگر گرفته است، آزاد کردن آنها از طریق هر عملیات نظامی-چریکی بسیار دور از دسترس است. همین الان بسیاری از شهرک‌نشینان در حال اعمال فشار به بنیامین نتانیاهو هستند تا قبل از انجام هرگونه عملیات اضافی، ابتدا گروگان‌ها را آزاد کند. روز شنبه هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی با حضور در خیابان‌ها به تعلل و اهمال‌کاری دولت در زمینه آزادسازی اسرا اعتراض کردند و خواستار آزادی اسرا به عنوان اولویت اصلی شدند. 

2- حمایت همه‌جانبه گروه‌های مقاومت در منطقه از عملیات توفان الاقصی و باز شدن جبهه‌های جدید دیگر، چالش بزرگ ارتش صهیونیستی است که کابینه جنگ این رژیم را با تردیدهایی در زمینه آغاز عملیات زمینی مواجه کرده است. از ابتدای حملات هوایی، حزب‌الله لبنان اقدامات محدود خود را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد و این تازه آغاز راه است و به محض آغاز عملیات زمینی در غزه حزب‌الله به وعده خود عمل خواهد کرد. سکوت علامه سیدحسن نصرالله از آغاز عملیات توفان الاقصی نه نشانه بی‌تحرکی حزب‌الله، بلکه برعکس نشانه تمرکز وی بر تحولات موجود در جنوب لبنان و تحولات غزه است. رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات موشکی حزب‌الله لبنان، بسیاری از شهرک‌های نزدیک مرز لبنان را تخلیه کرده و مدام در حال تحت فشار قرار دادن دولت بیروت برای ممانعت از حملات حزب‌الله است. مقاومت عراق نیز برای جنگ علیه رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده و انصارالله یمن نه‌تنها در آماده‌باش کامل به سر می‌برد، بلکه حملاتی را نیز علیه رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته انجام داده است. از سوی دیگر متحدان غربی تل‌آویو بیشتر از هر چیز نگران هرگونه مداخله ایران علیه صهیونیست‌ها هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات امنیتی وی به همراه مقامات فرانسه، انگلیس و آلمان بارها درباره حمایت جمهوری اسلامی ایران از حماس در جنگ مقابل رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند و تجهیزات نظامی زیادی از جمله چندین ناو هواپیمابر، سامانه‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت را در نزدیکی فلسطین اشغالی مستقر کرده‌اند. 

تحلیل آنها این است که باز شدن هرگونه جبهه جدید علیه اسرائیل در میانه حمله به غزه عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را با شکست تمام عیار مواجه خواهد کرد. 

3- ارتش رژیم تروریست صهیونیستی تا پیش از عملیات توفان الاقصی با مجموعه‌ای از ضعف‌ها و بحران‌های متعدد روبه‌رو بود. شکاف در جامعه صهیونیستی، ناامیدی از آینده، نافرمانی و فرار از خدمت، ارتش صهیونیستی را در آستانه فروپاشی قرار داده بود تا جایی که بسیاری از تحلیلگران همین ضعف‌های ارتش را از عوامل رخنه رزمندگان حماس به داخل اراضی اشغالی و انجام بی‌نقص عملیات توفان الاقصی می‌دانند. نگرانی عمده کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، اکنون این است که چنین ارتشی چگونه می‌تواند در زمین ناشناخته‌ای مثل غزه، در جنگ شهری و تن به تن، با تونل‌های زیرزمینی و مخوف حماس از پس ماموریت خود بربیاید؟ 

غزه، باتلاق صهیونیست‌ها

4- از سوی دیگر حماس اعلام کرده است 40 هزار نیروی آماده و هزاران نیروی ذخیره دارد که دشمن را غافلگیر خواهد کرد و آنها برای هر سناریویی آماده هستند. مقامات حماس همچنین تاکید کرده‌اند شگفتی‌های زیادی برای ارتش دشمن در غزه به نمایش خواهند گذاشت.

5- مجموعه چالش‌های ذکرشده، بنیامین نتانیاهو را در صدور دستور هرگونه حمله زمینی با تردید مواجه کرده است. در حالی ‌که رجزخوانی صهیونیست‌ها نشان می‌داد آنها به‌زودی عملیات زمینی خود را آغاز خواهند کرد اما تل‌آویو تاکنون چندین بار شروع آن را به تاخیر انداخته است و مشخص نیست آیا چنین حمله‌ای اصلا در کار هست یا آن را از دستور کار خارج کرده‌اند. 

کان، شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه از لغو عملیات زمینی ارتش اسرائیل خبر داد. این رسانه اسرائیلی اعلام کرد: ارتش اسرائیل آماده آغاز عملیات زمینی در نوار غزه بود ولی بنیامین نتانیاهو، به دلیل ملاحظات سیاسی فعلا این حمله را به تعویق انداخته است!

 

سیدمحسن حسینی