نیروهای مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند

حسین امیرعبداللهیان و «جیمز کلورلی» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس ۱۲ آبان ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تحولات جاری در غزه و همچنین موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نخستین تماس تلفنی با «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اوضاع غزه به مقامات این کشور توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع‌بینانه بنگرند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با بیان اینکه در هرگونه رویکردی باید دانست که ریشه بحران فلسطین به اشغالگری رژیم اسرائیل بازمی‌گردد، گفت: از منظر حقوق بین‌الملل مردمان کشور تحت اشغال از حق دفاع مشروع برخوردار هستند.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه در چارچوب اصول حقوق بین‌الملل، در هر جنگی باید به اصل تناسب نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: در این راستا قتل عام بیش از ۹ هزار فلسطینی غیرنظامی، در یک عمل انتقام جویی و نسل کشی آشکارا اعلام شده توسط رژیم صهیونیستی، با هیچ معیاری قابل قبول نیست.

به گزارش فارس، پس از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات اقدام به حمله به غزه کرد و در این ۲۸ روز منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها و ... را هدف حملات خود قرار داد که براساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۹ هزار نفر شهید و بیش از ۳۲ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

* توصیه به دولت انگلیس

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی در واکنش به حمایت‌های وزیر خارجه انگلیس از رژیم صهیونیستی به دولت انگلیس توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع بینانه بنگرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزه با پدیده اشغالگری را بر مبنای اصول شناخته شده و قوانین بین‌المللی یک حق می‌داند.

جیمز کلورلی و همچنین «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در این مدت برای اعلام همبستگی با رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر کردند. سوم آبان ماه نیز شاهد موضع گیری سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس بودیم که گفته بود این کشور توقف بشردوستانه درگیری در غزه را برای تسهیل ارسال کمک به منطقه مورد بررسی قرار می‌دهد اما خواستار آتش بس کلی نیست چرا که این تنها به نفع حماس خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو بر توقف فوری نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت گسترده به این منطقه تأکید کرد.

جزئیات گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای انگلیسی

* نیروهای مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه حمایت گسترده دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و آن را عامل افزایش شدت جنگ در منطقه خواند و تصریح کرد: نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند، بلکه آنها براساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم اتخاذ می‌کنند.

امیرعبداللهیان همچنین بر احترام متقابل و اهمیت تمرکز بر دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان گزینه‌ای مناسب در مسیر همکاری‌های ایران و انگلیس و پرهیز از طرح اتهامات بی اساس تأکید کرد.

«جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مواضع کشورش درباره تحولات فلسطین و تأکید بر روابط دیرینه انگلیس و ایران، خواستار تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد.

وی روند همکاری‌های دو کشور را در چارچوب کنوانسیون‌های دیپلماتیک حائز اهمیت خواند. 

روابط دوجانبه از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و انگلیس در این تماس تلفنی بود.

 حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه سوریه، قطر و روسیه نیز تلفنی درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنایات و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه و در راستای توقف این جنایات و تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین با تعدادی از همتایان خود تلفنی گفت‌وگو کرد. او در این مدت با برخی همتایان اروپایی خود از جمله وزرای خارجه مجارستان و ایرلند هم گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در این مدت دو بار هم با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. او همچنین سفرهایی هم به منطقه داشت و ضمن شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده به نیویورک هم  رفت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت.