ایروانی: رژیم صهیونیستی و حامیان آن غرامت جنگی بپردازند

 «امیرسعید ایروانی » سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه  (۷ نوامبر ۲۰۲۳) در نشست کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع «رویه‌ها و شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مؤثر بر حقوق مردم فلسطین و سایر اعراب مناطق اشغالی» طی اظهاراتی عنوان کرد: بر اساس یافته‌های «کمیته ویژه تحقیق در خصوص اقدامات اسرائیل در شهرک سازی و نقض حقوق مردم فلسطین و دیگر اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی»، رژیم صهیونیستی همچنان مصمم به اشغال اراضی بیشتر فلسطینی‌ها و ادغام آنها در سایر مناطق اشغالی است.

وی با بیان اینکه این اقدام به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، افزود: این رژیم به منظور وادار ساختن فلسطینی‌ها به ترک وطن خود، به وضع مقررات، سیاست‌ها و شیوه‌های خودساخته ادامه می‌دهد.

به گفته ایروانی، رژیم صهیونیستی به منظور خدمت به شهرک نشینان اسرائیلی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آنها، اقدام به تغییر جغرافیا و اقتصاد محلی فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌های آن‌ها، مصادره اراضی و تخریب منابع طبیعی و امکانات عمومی مانند بیمارستان‌ها و مدارس کرده و حقوق بشر را نقض می‌کند.

وی در این خصوص به بمباران و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در یک ماه گذشته و در واکنش به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: طی یک ماه گذشته، نیروهای اسرائیلی نوار غزه را بمباران کردند و در جنگی نابرابر با استفاده از سلاح‌های پیشرفته به بی‌رحمانه‌ترین و وحشیانه‌ترین شیوه‌ها، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی را قتل عام و بیش از ۲۵ هزار غیرنظامی را مجروح کردند. در این حمله، ارتش اسرائیل هزاران خانه و ساختمان مسکونی و همچنین ساختمان‌های حفاظت شده مانند اردوگاه‌های آوارگان، مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که خبرنگاران را در خود جای داده‌اند، ویران کرده است. سایر زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی در نتیجه این حملات آسیب دیده‌اند که نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و قوانین بین‌المللی است.

 رسانه‌های فلسطینی روز گذشته خبر دادند که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در غزه شهید و مفقود شده‌اند. در جریان حملات رژیم صهیونیستی، چهار هزار و ۲۳۷ کودک به شهادت رسیده‌اند. در همین خصوص نیز اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز (دوشنبه) خبر داد که شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر رسیده است. 

رژیم صهیونیستی و حامیان آن غرامت جنگی بپردازند

* محاصره غزه باید فوراً برداشته شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه سخنان خود در کمیته مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تشدید محاصره غزه و با بیان اینکه، محاصره زمینی و دریایی غیرقانونی و غیرانسانی غزه، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین زندان روباز جهان، همچنان بر زندگی کل جمعیت غیرنظامی فلسطینی در غزه تأثیرات منفی می‌گذارد، تصریح کرد: محاصره غزه باید فوراً برداشته شود. علاوه بر این، تمام اقداماتی که به منزله مجازات دسته جمعی است، از جمله محدودیت در آزادی رفت و آمد در سرزمین‌های اشغالی، تخریب منازل، لغو اقامت و غیره باید متوقف شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان وجدان جمعی جامعه بین‌المللی مسؤولیت و وظیفه دارد که تجاوز نظامی و پاکسازی قومی اسرائیل را محکوم کند. همچنین باید تدابیر لازم را اتخاذ کند تا اسرائیل را در قبال جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت پاسخگو بداند.

* محکومیت تهدید یا استفاده از سلاح‌ هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی

ایروانی با اشاره به تهدیدات هسته‌ای مقامات این رژیم در دو ماه گذشته از جمله تهدید وزیر میراث رژیم صهیونیستی و اظهارات نتانیاهو در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: مقامات بلندپایه اسرائیل در کمتر از دو ماه دو تهدید هسته‌ای صادر کرده‌اند. آخرین تهدید از سوی وزیر میراث اسرائیل مطرح شد که مردم غزه را هدف قرار داده است. در راستای درخواست‌های متعدد جامعه بین‌المللی، از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل، ما قاطعانه هرگونه تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای توسط اسرائیل علیه هر کشوری در منطقه را محکوم می‌کنیم.

 نماینده دائم ایران در سازمان ملل اشغالگری را عامل اصلی درگیری‌ها در خاورمیانه خواند و گفت: رژیم اسرائیل در جریان اشغالگری خود، به طور فزاینده‌ای خانواده‌های فلسطینی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و آنها را از سرزمین‌های خود بیرون کرده است. اشغالگری اسرائیل بیش از هفت دهه است که صلح بین‌المللی و منطقه‌ای را تهدید کرده و آن را به مخاطره انداخته است.

به گفته ایروانی حملات کنونی این رژیم علیه غزه نمونه بارز اقدامات تجاوزکارانه‌ای است که نیازمند بررسی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل است.

*  جامعه بین‌المللی این رژیم را در قبال اقدامات خود پاسخگو نکرده است

وی در ادامه سخنان خود در کمیته مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: مایلم توجه کمیته را به این واقعیت جلب کنم که اقدامات غیرقانونی اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است. اعضای جامعه بین‌المللی پیش از این از اسرائیل خواسته‌اند که الحاق، شهرک‌سازی، تخریب روستاها و خانه‌ها و اخراج ساکنان سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند و به حق آوارگان برای بازگشت به خانه‌های خود بر اساس قطعنامه‌های متعدد از جمله قطعنامه ۳۰۰۵ احترام بگذارد. (XXVII) (۱۹۷۲).

ایروانی با ذکر این نکته که قطعنامه‌های شورای امنیت به صراحت بر غیرقانونی بودن شهرک سازی‌ها و غیرقانونی بودن تصاحب اراضی با زور تأکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۳۳۴ (۲۰۱۶) خود بار دیگر تأکید کرده است که شهرک سازی توسط اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین فاقد وجاهت قانونی است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانع بزرگی برای دستیابی به یک صلح عادلانه، پایدار و جامع است. این قطعنامه از اسرائیل می‌خواهد که فورا و به طور کامل تمامی فعالیت‌های شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را متوقف کند.

نماینده ایران در سازمان ملل یادآور شد: در عوض، رژیم آپارتاید در نتیجه شکست فاحش دستورات غیرقانونی خود برای وادار کردن فلسطینی‌ها به ترک سرزمین خود، تصمیم گرفته است خانه‌ها و شهرهای آنها را به طور کامل ویران کند و آنها را بدون مکانی برای زندگی، رها کند. متاسفانه، با وجود جنایات سنگین و جدی و نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی، جامعه بین‌الملل هنوز واکنش کافی به این جنایات و اقدامات نشان نداده و این رژیم را در قبال اقدامات خود پاسخگو نکرده است.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۱۵ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان فلسطینی از شمال غزه گفت: یکی از جنایات رژیم صهیونیستی و از موارد بارز نقض قوانین بین‌المللی و تلاش این رژیم برای کوچاندن انبوه فلسطینی‌های ساکن شمال نوار غزه است.ملت فلسطین و به ویژه مردم صبور و مقاوم غزه نشان دادند به رغم این همه جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی این رژیم که در یک ماه گذشته انجام شده، همچنان صبورانه در سرزمین‌های خود و خانه و کاشانه ویران شده خود در شمال غزه حضور دارند و حاضر به ترک شمال غزه و شهر خود نیستند.  تلاش این رژیم برای گسترش سرزمینی و حضور در غزه با هر شعار و انگیزه‌ای که اعلام می‌کند، براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه‌های ۴۶۵ و ۴۷۶ و ۴۷۸ و ۲۳۳۴ غیرقانونی است و به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. در این خصوص رژیم صهیونیستی، به صورت فاحش و بارز مرتکب نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. دنیا به این موضوع باید توجه کند. 

* رژیم صهیونیستی و حامیان آن غرامت جنگی بپردازند

ایروانی عنوان کرد: با توجه به شرایط بحرانی کنونی، معتقدیم که سازمان ملل متحد باید نقش مهمی در حل بحران فلسطین و پایان دادن به مصایب مردم فلسطین بر اساس منشور سازمان ملل ایفا کند. در این رابطه، وضعیت وخیم غزه، دستیابی به آتش بس را به عنوان یک اولویت و همچنین اقدام فوری و همه جانبه برای تسهیل بازسازی این منطقه را ضروری کرده است. بازسازی زیرساخت‌های اصلی از جمله مسکن، مدارس، بیمارستان ها و خدمات ضروری، نیازمند تامین منابع کافی است. همچنین ضروری است اطمینان حاصل شود که کمک‌های بشردوستانه و مواد لازم جهت بازسازی بدون هیچ مانعی به غزه می‌رسد.

وی گفت: اسرائیل و حامیان آن باید توسط جامعه بین‌المللی مجبور به پرداخت غرامت جنگی شوند. علاوه بر این، ما همه کشورهای عضو را تشویق می‌کنیم تا در بسیج کمک‌های بین المللی برای حمایت از بازگشت آوارگان فلسطینی همکاری کنند.

* جولان سوریه بخش جدایی ناپذیر این کشور

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم فلسطین در مبارزه علیه اشغالگری و برخورداری از حق مسلم در تعیین سرنوشت خود از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف ادامه می‌دهد، درباره جولان اشغالی نیز افزود: جمهوری اسلامی ایران جولان سوریه را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری عربی سوریه دانسته و حملات اسرائیل علیه سوریه را که منجر به کشته و زخمی شدن شهروندان سوری و همچنین تخریب زیرساخت‌های آن شده است را به شدت محکوم می‌کند. همانگونه که در قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت تصریح شده است، تصمیم اسرائیل مبنی بر تحمیل قوانین، صلاحیت و حاکمیت خود بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه، باطل و فاقد هرگونه عواقب حقوقی بین‌المللی است.