کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی، تقدیم دادگاه شده است

«عباسعلی کدخدایی » رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی ، امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد این شهید که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، اظهار کرد: مساله شهید سلیمانی، یک مساله ملی و بین‌المللی است؛ موضوع ترور ناجوانمردانه این شخصیت برجسته، بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در جهت دفاع از مردم مظلوم منطقه حرکت می‌کرد؛ روز گذشته رهبر انقلاب نیز فرمودند مقاومت و روحیه مقاومت در منطقه تقویت شد که حاج قاسم در این جهت پیشرو بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و انسان‌دوستانه، اقدام شهید [در مبارزه با تروریسم] اقدامی مشروع بوده و طبیعتاً ترور و جنایت، یک اقدام نامشروع است و دولت آمریکا باید پاسخگو باشد.

کدخدایی افزود: پرونده‌های متعددی در این زمینه مطرح است و آنچه مربوط به شهید سلیمانی است، در بُعد حقوقی و کیفری، به نتایج خوبی رسیده است؛ کیفرخواست تقدیم دادگاه شده و دادگاه در مرحله رسیدگی پرونده است.

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، سیاست حمایت از مستضعفین است. آنچه که با ادبیات امروز در حوزه حقوق بشر و انسان دوستانه مطرح است، این سیاست همچنان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: در جلسات و نشست‌های مختلفی که داشتیم، بحث عمومی پیرامون پیگیری پرونده با کارشناسان مطرح شده است. درصددیم این جنایت فاجعه بار بی پاسخ نماند.

کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی، تقدیم دادگاه شده است

کدخدایی افزود: در بعد بین‌المللی نیز مکاتبات زیادی برای پیگیری پرونده انجام شده است که البته همان طور که می‌دانید پیگیری پرونده‌ها در بعد بین‌المللی کندی خاص خود را دارد و ناچاریم در چارچوب قوانین بین المللی موضوع را پیگیری کنیم. باید دقت کنیم با تامل و تحمل در این ویژگی‌ها، مساله را پیش ببریم.

وی افزود: بنابراین این پرونده در دست پیگیری است، استفاده از وکلا و مشاورین خارجی که با کمک عزیزان در مرکز حقوقی ریاست جمهوری انجام شده و نظرات مشورتی اخذ شده که پیشرفت خوبی داشتیم.