بدعهدی دشمن را به مجلس ربط ندهیم

حسن روحانی ، رئیس‌جمهور سابق کشور در دیدار جمعی از رؤسای سابق آموزش و پرورش و فرهنگیان، عدم‌موفقیت برجام را به‌دلیل قانون راهبردی لغو تحریم‌ها دانست که در مجلس یازدهم تصویب شده بود.

سیدمحمد حسینی ، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه حیاط دولت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی همشهری درباره اظهارات اخیر روحانی گفت: اینکه عده‌ای ناموفق‌بودن برجام را به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها نسبت می‌دهند، بهانه‌ای بیش نیست چرا که از ابتدای تصویب برجام و قبل از اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها طرف‌های غربی و مخصوصا آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند. ممکن است که در مقام امضا و تأیید حرکتی از سوی غربی‌ها صورت گرفته باشد اما در عمل چیزی از آنان ندیدیم. در ادامه نیز تحریم‌ها علیه کشورمان شدت گرفت و افزایش یافت.

 بدعهدی دشمن را به مجلس ربط ندهیم

وی در ادامه گفت: رهبر انقلاب نیز پیش از امضای برجام فرموده بودند به غربی‌ها بدبین هستیم چرا که در سال82 و در موضوع هسته‌ای توافقاتی میان کشور و غربی‌ها ایجاد شد و ایران محدودیت‌هایی را پذیرفت اما غربی‌ها به وظایف خود عمل نکردند. بنابراین نقض تعهدات، شیوه آمریکا و هم‌پیمانانش است. در قرارداد الجزایر نیز در بحث آزادسازی گروگان‌ها توافقاتی حاصل شد که طرف غربی به آن عمل نکرد. بنابراین اینکه بخواهیم خباثت و رذالت غربی‌ها را به دوش داخلی‌ها بیندازیم جای شگفتی و ناباوری دارد و توجیه نادرستی است که مطرح می‌شود. قانون راهبردی لغو تحریم‌ها پشتوانه خوبی بود تا دولت در بحث مذاکرات از موضع قدرت وارد شود.