جمهوریت و اسلامیت با رأی مردم پیوند خورده است

  عبدالله مرادی ، مدیرکل سیاسی وزارت کشور امروز در نشست خبری با عنوان « انتخابات ، دانشگاه و مشارکت » که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نقش محوری دارد، مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تاکید کردند که جمهوریت و اسلامیت با رأی مردم پیوند خورده است.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: در کنار مباحث اندیشه‌ای در خصوص فعالیت سیاسی، نباید ریشه‌های اندیشه را فراموش کنیم و ما در ایران با یک پیکره واحد مواجه هستیم که حاصل پیوند جمهوریت و اسلام هستیم. این میراث تاریخی ما و تفاوت الگوی برونی ما در عرصه اندیشه سیاسی سایر مکاتب است که همواره بر آن تاکید شده است.

وی افزود: در آستانه اجرای انتخابات هستیم یک فرصت بزرگ برای بازیگران صحنه سیاسی و برای مردم فرصتی است که هر ۴ سال یک بار از حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنند و در کنار وظیفه و تکلیف دینی یک حق شهروندی است تا تاثیری درستی بر آینده داشته باشند.

*انتخابات فرصتی برای مردم و پیشرفت است

مرادی ادامه داد: انتخابات در عرصه داخلی یعنی آزاد انتخاب کردن، استقلال و آزادی مؤلفه انتخابات و فرصتی برای پیشرفت است آن هم در کشوری که با وجود اقدامات خصمانه دشمنان در ۴۰ سال اخیر مسیر توسعه را طی کرده است. طبیعتاً نقش انتخابات و مجلس شورای اسلامی در حل مسائل اصلی و موانع پیش روی کشور مهم است.

وی افزود: مجلس یازدهم در خصوص قانون جوانی جمعیت، مطالبات معلمان و قانون راهبردی هسته‌ای تصمیمات خوبی گرفته است که می‌تواند مسیر پیشرفت کشور را مشخص کند.

مرادی عنوان کرد: تصمیماتی که مجلس اتخاذ می‌کند، مسیر توسعه کشور را مشخص خواهد کرد و اگر هر کدام از ما مردم با وجود تبلیغات منفی وارد صحنه شویم و سهم خود را از سازندگی آینده کشور خود داشته باشیم، می‌توانیم به ادامه روند توسعه‌ای کشور امیدوار باشیم.

جمهوریت و اسلامیت با رأی مردم پیوند خورده است

به گفته وی؛ انتخابات فرصتی برای مردم و پیشرفت است و فضای تحولی را رقم خواهد زد، انتخابات فقط رقابت سیاسی نیست؛ بلکه فرصتی برای گفت‌وگو میان اقوام مختلف است.

مرادی بیان کرد: از ارتقای همدلی اجتماعی نباید به سادگی عبور کنیم. این یک تمرین مستمر برای همه ما به برکت نظام جمهوری اسلامی است تا با استفاده از این فرصت فراهم شده شاهد رشد تعالی فضای کشور باشیم.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه دانشگاه در این مسیر نقش پراهمیتی دارد، عنوان کرد: به دلیل محیط علمی دانشگاه گفت‌وگو بر سر مسائل حکمرانی از کیفیت بالایی برخودار است و دانشگاه باید بر روی ایده‌ها و برنامه متمرکز باشد و تاثیرات خود را در عرصه اجرایی نشان دهد.

*پیوند میز و میدان، ویژگی برجسته این دولت

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در خصوص دانشگاه بیان کرد: دولت سیزدهم پذیرای ایفای نقش دانشگاه است و به تعبیری حلقه میان میز و میدان است، در همین خصوص مدیر اهل دانش و اهل تدبیر به  به سفر استانی رفتند و پیوند میز و میدان ویژگی برجسته این دولت است.

به گفته وی؛ این دولت میز و میدان را گردآوری کرده است و دانشگاه هم در بعد میز و هم در بعد میدان کمک می‌کند تا در فضای جغرافیایی کشور بتواند در بوم خود نقش محوری را بازی کنند.

مرادی ادامه داد: در این انتخابات مشارکت دانشگاهیان را به صورت ملموس داریم و این نشان می‌دهد که ظرفیت علمی دانشگاه در حال تبدیل به اجرایی شدن است. این حضور حداکثری در انتخابات نشان می‌دهد که شاکله احزاب سیاسی علمی هستند.

به گفته وی؛ قانون انتخابات امسال که در مردادماه مصوب شد فضای سیاسی کشور را باز کرد و اجازه کنشگری داد، استانداردهای انتخابات افزایش یافت که عقلانیت را به این رویداد سیاسی به منظور کاندیدای مورد نظر فراهم کرده است. این قانون شفافیت بر انتخابات افزایش خواهد داد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: ۱۲ درصد از تأیید شدگان انتخابات از میان بانوان هستند، ما از مجلس هفتم بررسی کردیم که در هر دوره از انتخابات افزایش حضور بانوان را داریم و از همه ظرفیت اقشار استفاده کنیم.

به گفته وی؛ بیش از یک سوم نامزدهای انتخاباتی جوانان هستند و که شامل افراد متولد دهه شصت و هفتاد است که از میان زنان و جوانان و قومیت‌های مختلف آمدند.

وی افزود: ما در استان‌های مرزی دغدغه مشارکت نداریم بر اساس پیش بینی‌ها، مردم سیستان و بلوچستان با وجود تمام خباثت‌های صورت گرفته یکی از بالاترین میزان مشارکت را خواهند داشت.

مرادی تاکید کرد: در انتخابات قومیت و احزاب مختلف از جناح‌های مخالف حضور دارند، انتخابات و مشارکت یک فرصتی است که برای حل مشکلات کشور تلاش کنیم و با رأی دادن روندهای ناصحیح را به سرعت اصلاح کنیم.

‌ مدیرکل سیاسی وزارت کشور عنوان کرد: انتخابات هر چند سال یک بار است؛ اما مشارکت سیاسی یک فرایند است که مشارکت در عرصه عمومی با تشکل‌های علمی و حلقه‌های فکری با حضور اساتید را ادامه خواهیم داد و امیدواریم این فضا و گفت‌وگو ادامه یابد.