سنگین‌ترین شکست انگلیس به جمهوری اسلامی ایران

 تعقیب موضوع از مجاری سیاسی و قضایی مبادرت کردند.

«حبیب الله پیمان» دبیرکل «جنبش مسلمانان مبارز» و یکی از همراهان نهضت ملی ایران در جریان ملی شدن صنعت نفت در خصوص این سوال که مصدق با تکیه بر کدام نیرو توانست استعمار انگلیس را از ایران بیرون و نفت را ملی کند؟ می‌گوید: بیرون کردن انگلیس امر کوچکی نبود و ایران به عنوان پیشرو و نخستین کشور توانست این کار مهم را انجام دهد اما مهم تر از آن، طول دوره استعمار بود که مردم ایران از زمان شکست در جنگ با روسیه در دوره قاجار تا ملی شدن صنعت نفت دچار یک حقارت ملی شدند و اعتماد به نفس ملی آنها از میان رفته بود.

بنابراین مصدق آگاهی داشت که نجات و خیزش دوباره ایران با دولت‌ها قابل دستیابی نیست بلکه باید به مردم تکیه داشت زیرا مساله به این سادگی نبود که بتوان در حوزه حکومت ها آن را حل کرد بلکه یک ملت می بایست دوباره جان بگیرد چرا که یک گروه نخبه به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و تا مردم در صحنه حضور نداشته باشند، هیچ امیدی به پیشرفت کشور نیست.

مصدق به خوبی بر این امر آگاهی داشت و می دانست که باید به مردم امید و اعتماد به نفس بدهد تا آنها او را یاری کنند.

سرانجام پایداری و مقاومت ملت به ابرقدرت استعمار فهماند که عصر قیم‌سالاری به پایان رسیده و ملت ایران با آشنایی کامل به حقوقشان، در صدد احقاق حقوق خویشند. به همین دلیل، انگلیسی ‌ها پس از این‌که در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفتند، به خیال شکایت به‌ سازمان ملل و تصاحب پالایشگاه آبادان و دیگر تاسیسات نفتی‌ خوزستان افتادند ولی دفاع حق‌طلبانه نمایندگان ملت آخرین تیر ترکش آنان را بی‌نتیجه گذاشت و مجبور به تسلیم در مقابل رای‌ دیوان بین المللی لاهه شدند.