به گزارش افکارنیوز، مهدی دواتگری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اموال بلوکه شده ایران در آمریکا گفت: کمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی تا پایان هفته، درباره چگونگی روند رسیدگی به این پرونده اظهار نظر می‌کند.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسناد و مدارک لازم برای پیگیری این پرونده در مراجع قضایی بین‌المللی جمع‌آوری شده است، افزود: در دوره جدید کارگروه مطالبات ملی با توسل به ابزارهای حقوقی، از منافع ملت ایران حمایت خواهد کرد.

وی با یادآوری ماجرای فتح لانه جاسوسی آمریکا تصریح کرد: پس از ایجاد بحران در روابط ایران و آمریکا، دو طرف طی توافقنامه الجزایر در سال ۵۸، توافق کردند که دعاوی خود را از طریق دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا دنبال کنند.

دواتگری با بیان اینکه تاکنون این دادگاه، به موارد زیادی از اختلافات میان دو کشور رسیدگی کرده است، گفت: بر اساس حکم دادگاه برخی از اموال ایران، اگر چه اندک، به کشور باز گردانده شده و امید است که با بهره‌گیری از تجارب و نظرات وکلای ارشد بین‌الملل، سرمایه‌های ملت ایران که بیش از سی سال در غصب آمریکا بوده، بازگردانده شود.

رئیس کارگروه مطالبات ملی مجلس نهم، پرونده باغ قلهک، دریافت غرامت جنگی و برخی از آثار فرهنگی و تاریخی کشور که موزههای در غرب وجود دارد را از موضوعات دیگر مورد توجه کارگروه مطالبات ملی مجلس عنوان کرد.