مصداق این روایت عجیب پیامبر(ص) چه کسانی هستند؟
افکار نیوز _ گروه سیاسی:

رسول خدا(ص) در نکوهش چاپلوسی دستور دادند: به صورت ستایشگران چاپلوس خاک بپاشید.(علامه مجلسى‏، بحار الانوار، تهران، اسلامیه، ج‏۷۰، ص۲۹۴)

مقام معظم رهبری از خردادماه سال گذشته تاکنون در چهار نوبت که در دیدارهایشان با مقامات لشکری و کشوری با تمجیدهای بی حد و حصر برخی افراد مواجه شده اند نسبت به این رویکرد واکنش نشان داده اند و از به کارگیری کلمات مبالغه آمیز در وصف خودشان انتقاد کرده اند که این چنین برخوردی با تأسی از سیره و سلوک ائمه معصوم(ع) صورت می گیرد.

اما شدت یافتن این گونه تمجیدها و تعاریف که طعنه به تملق و چاپلوسی می زند حکایت از تکرار یک اتفاق تاریخی نامیمون دارد و آن اغراضی است که افراد از به کارگیری چنین شیوه ای برخلاف میل ایشان و جامعه به دنبال چاپلوسی و تملق دارند.

متاسفانه در تاریخ چند ساله اخیر چهره های به اصطلاح خواصی کم نبودند که با سردادن شعارهای چاپلوسانه در جهت جلوتر نشان دادن خودشان در صف نزدیکان به ولایت برآمدند تا از این طریق با هزینه کردن از ولایت، سپر مستحکمی در برابر ضعف های خود بسازند و باب هرگونه انتقاد ازخود را بر دیگران ببندند و به اصطلاح از رهبری هزینه می کنند.

این اقدام به طور عمده با هدف باقی ماندن در قدرت به هر قیمت صورت می گیرد که معنایی جز نگاه ابزارگرایانه به اعتقاد مردم نسبت به اصل مترقی ولایت فقیه ندارد.

مشکل در آنجا شدت می یابد که دستگاه ها و نهادهای مختلف در کشور که وظایفی را بر عهده دارند از این اقدام متملقانه برای پوشش اقدامات و فعالیت های انجام نداده یا انجام داده ولی بی کیفیت خود بهره می گیرند.

نصب بنرهای بزرگ مطابق آن چه که جلوی یکی از ساختمان های مجلل یکی از نهادهای کشور در کنار پل کالج نصب شده و عموماً شعار «رهسپاریم با ولایت تا شهادت» یا «تو به ما جرأت طوفان دادی» نیز بر آن ها نقش بسته حکایت از آن چه پیشتر آمد، دارد.

حال با این اوصاف باید پرسید در شرایطی که ملت مقاوم کشورمان سخت ترین فشارها را تحمل می کنند آیا بهتر نیست مسئولان شرایط را برای زندگی بهتر مردم و اجرای عملی منویات رهبر معظم انقلاب فراهم کنند و با عمل ثابت کنند مرید و مطیع ولی فقیه هستند؟

در این مقال اما بهتر است برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در این مورد را بررسی کنیم. معظم له ۴ مورد انتقاد از خردادماه سال گذشته تاکنون در مذمت استفاده از کلمات مبالغه آمیز در وصف خودشان بیان داشته اند:

اول:
۸ خرداد سال گذشته هنگامی که یک نماینده مجلس در سخنان خود برخی تعابیر و تمجیدهای مبالغه آمیز را در وصف رهبری طرح کرد، ایشان در واکنش به سخنان وی فرمودند: «این تعبیرات کمکی به پیشرفت کار نمی کند» و «اینجور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است.»

دوم:
۲۷ مهرماه سال گذشته رهبری در روز آخر سفرشان به کرمانشاه در جمع مسئولان استان با اشاره آنچه در سطح شهر مشاهده کرده‌اند، نظرشان را درباره تبلیغات پیرامون سفر اعلام کردند: «من یک گلایه‌ى کوچکى هم دارم؛ چند روز است منتظر فرصتى بودم که این گلایه را هم عرض بکنم. آن گلایه این است که من وقتى توى خیابانهاى کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفى عکسهاى بزرگى از چهره‌ى این حقیر در مسیر نصب شده - به افراط، به اسراف - حتّى به نظرم در راه پاوه که میرفتیم، من دیدم در بعضى جاها توى جاده هم عکس نصب کرده‌اند؛ چرا؟ این همه عکس! این کار چند تا اشکال دارد: یکى اینکه اینها هزینه‌بر است، خرج دارد - من اطلاع دارم، میدانم - و کارى است کاملاً غیر لازم، با هزینه‌ى سنگین؛ خب، این توجیهى ندارد. ثانیاً این نحوه‌ى کار کردن و عکس زدن و تبلیغهاى اینجورى، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهورى اسلامى و شأن طلبگى ما نیست؛ اینجور کارها مال دیگران است. کار ما بایستى با بساطت و سادگى پیش برود. اینجور کارهاى رنگ و لعاب‌دار، متناسب با وضع ما نیست؛ و البته از لحاظ فنى هم کسى نگاه کند، اینها ضد تبلیغ هم هست. حالا اگر کسى هم می خواهد واقعاً یک محبتى بکند، اینها کارهائى است که خیلى تأثیر ندارد؛ تأثیرات عکس هم دارد. به هر حال من گلایه‌مند شدم، منتها ندانستم که به کى باید این گله را بگویم؛ کدامیک از دستگاه‌هاى مختلف در این زمینه دست‌اندرکار بودند و آنها این فکر را، این عمل را، این اقدام را کردند؛ دیدم بهترین جا، همین جاست؛ این چند روزه، جاى دیگرى فرصت پیش نیامد. به هر حال اینجور کارها خوب نیست. این را همه‌ى دوستان، مسئولان و همکاران بدانند؛ این سبک کار کردن و تبلیغاتِ این شکلى، باب انقلاب و نظام اسلامى نیست.

سوم:۵ اردیبهشت ماه سال جاری رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش به‌طور ضمنی از استفاده‌ی تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم‌ رسمی نیروهای مسلح انتقاد و تصریح کردند: «ارتشى که نه در خدمت قدرت‌طلبى‌هاى شخصى است، نه براى شخص می‌میرد. این را من باید تأکید کنم؛ نه خدا راضى است،
نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهاى مسلح ما، یا عناصر ما، براى خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، براى خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم براى خاطر اسلام بمیرد. براى برافراشته نگهداشتن پرچم استقلال کشور که کشور اسلامى است. همه آماده باشند براى مردن در این راه؛ که این مردن اسمش شهادت است.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم‌ رسمی نظامی بعدی، شعار «الله اکبر جانم فدای رهبر» نیروهای نظامی به «الله اکبر پاینده رهبر» تغییر یافت.

چهارم:
چهارشنبه ۲۹ شهریورماه سال جاری نیز وقتی ایشان در دیدار با با نیروهای مسلح منطقه‌ی شمال کشور و خانواده‌های آنان در نوشهر با این شعر مواجه شدند که: «کشتی ولایت را / ناخدای دورانی ماه آسمان عشق / نور چشم ایرانی بیم موج و طوفان نیست / تا تو نوح ما هستی زنده‌ایم و وقتی تو / جان و روح ماهستی» لب به اعتراض گشودند و فرمودند: «من به شما عرض می‌کنم، به همه هم این را می‌گویم و گفته‌ام و تکرار می‌کنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی‌عصر ارواحنافداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر.»