نحوه ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی
افکار

- " امیر شجاعان " در جمع خبرنگاران، ابراز کرد: نام‌نویسی نامزدهای انتخابات شوراها توسط بیش از ۱۵۰۰ دفتر پیشخوان دولت که در کشور وجود دارد، انجام خواهد شد و این قدمی در راستای الکترونیکی‌سازی خدمات دولت است که به جای مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، این امکان توسط دفاتر پیشخوان دولت فراهم شود.

وی افزود: در دولت دهم نسبت به دولت نهم پیشرفت‌های بیشتری در حوزه فناوری وجود داشته است و این یک امر طبیعی است. این پیشرفت از یک منحنی نمایی تبعیت می‌کند و هر قدر پیش می‌رود با توجه به تجربیاتی که کسب شده، سرعت کار هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با گام‌های خوبی که برداشته و اقدامات خوبی که سازماندهی شده است، در سال‌های آینده این جریانی که در کل کشور سازمان گرفته توسعه پیدا می‌کند و به نتایج خوبی خواهد رسید و دولت الکترونیک و شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک توسعه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در سطح کشور، استانداردهایی با توجه به استانداردهای بین‌المللی تدوین شده است که نام آن طرح نما است، لذا مدیریت امنیت اطلاعات به سازمان‌ها و مجموعه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است و در حال اجرا هستند، اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم در توسعه فناوری اطلاعات توجه به امنیت آن مورد توجه قرار گیرد.

شجاعان تصریح کرد: در زمینه الکترونیکی‌سازی، فرآیندها باید احصا شوند و بهبود یابند تا بتوان این خدمات را الکترونیکی کرد که این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و در دولت مهر، توجه ویژه‌ای به آن شده است و در همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی این فعالیت در حال سازماندهی است و بر اساس برنامه‌های از قبل تعیین شده کار پیشرفت می‌کند.

مشاور وزیر کشور تأکید کرد: بخشی از الکترونیک‌سازی در بخش خصوصی توسعه می‌یابد و توسعه دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی نمونه‌ای از آن است که مردم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و نزدیک‌ترین جای ممکن از خدمات لازم بهره‌مند شوند، زیرا هدف کاهش تصدی‌گری در دولت است و امیدواریم با واگذاری تصدی‌گری‌ها به مراکز غیردولتی و انجام خدمات به مردم توسط خود آن‌ها، دولت در جایگاه حاکمیتی خود بایستد و بیشتر نقش سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده داشته باشد که این یک کار مستمر است و نمی‌توان گفت که در نقطه‌ای به پایان خواهد رسید و باید به صورت مستمر به این موضوع توجه شود که طبیعتاً هر قدر زمان می‌گذرد خدمات کمتری برای واگذاری باقی می‌ماند و منحنی افت می‌یابد.

وی یادآور شد: چشم‌انداز روشنی در زمینه الکترونیکی‌سازی پیش رو وجود دارد. در زمینه انتخابات الکترونیکی نیز تعریف موجود به این معنی است که همه مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی صورت گیرد که این فرآیند مربوط به یک روز نیست و فقط مردم شاهد یک روز آن در موقع انتخابات خواهند بود و این فرآیند از هم‌اکنون آغاز شده است و تا ۳ ماه بعد از انتخابات نیز ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که همه فرآیندها الکترونیکی شدند، در یک سامانه سازماندهی می‌شوند که هم‌اکنون نیز تمام مراحل انتخابات الکترونیکی وجود دارد و آزمایش نیز صورت گرفته و در برخی مناطق نیز اجرایی شده است و امیدواریم تمام مراحل به جز اخذ رأی که نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارد، در تمام استان‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود.

شجاعات خاطرنشان کرد: تجهیزات موجود محدود است و اخذ رأی الکترونیکی در برخی شهرها اجرا خواهد شد، ولی شهرهایی که اخذ رأی الکترونیکی خواهند داشت، هنوز به صورت نهایی مشخص نشدهاند و در آینده با هماهنگی شورای نگهبان اسامی آنها اعلام خواهد شد.