اظهارات روحاانی در جلسه شورای اداری بوشهر

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان بوشهر با تأکید بر اینکه باید با وحدت و هماهنگی از فرصت‌های موجود برای توسعه کشور استفاده کرد، از وفاق و همدلی میان مسئولان مختلف استان بوشهر ابراز خرسندی کرد و گفت: هر چه مشترکات ما بیشتر شود، بهتر می‌توانیم برای آبادانی کشور تلاش کنیم که این امر به نفع مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع منطقه بر توازن توسعه میان شمال و جنوب آبراهه خلیج فارس تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم، شمال خلیج فارس به عنوان منطقه مهم در کل خاورمیانه و از جمله این آبراهه محفوظ بماند و این امر، با توسعه و آبادانی که در سایه همدلی و وفاق امکان‌پذیر است، حاصل می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: برای پیشرفت و توسعه کشور نیازمند سرمایه هستیم زیرا بدون سرمایه توسعه محقق نمی‌شود، باید سرمایه‌های مختلف را در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات جذب کنیم.

روحانی اظهار داشت: قدرت ملی با احیای فرهنگ ایثار، شهادت و ایستادگی و افزایش تولید، بهره‌وری از امکانات و توسعه صنعت، تقویت می‌شود.

وی با تأکید بر تشویق سرمایه‌گذاران داخلی اظهار داشت: این امر علاوه بر نجات کشور از آثار نقدینگی سرگردان، به توسعه زیرساخت‌ها کمک خواهد کرد، اما باید در نظر داشته باشیم که در صورت ناامنی، سرمایه فرار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه روز گذشته خود با کارآفرینان و علاقه ایرانی‌های حاضر در کشورهای دیگر برای حضور و سرمایه‌گذاری در استان بوشهر گفت: بسترها و استعدادهای این استان بی‌نظیر است و باید از ظرفیت‌های اقتصادی سواحل‌ دریای عمان و خلیج فارس بویژه جذب در خصوص گردشگری بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه توسعه استان به دست نخبگان و اندیشمندان بوشهری باید انجام شود، تصریح کرد: امروز صنعت گردشگری، صنعتی بسیار پردرآمد است به طوری که در کشورهای همسایه ارزآوری بسیاری از آن حاصل می‌شود و اگر ایران نیز بتواند ظرفیت جذب گردشگری خود را به ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سال افزایش دهد، علاوه بر ارزآوری تعداد زیادی شغل ایجاد خواهد شد.

وی گفت: برای تجارت خارجی و برای جذب گردشگر باید با دنیا و کشورهای همسایه رابطه خوبی داشته باشیم، نمی‌توان کشورهای همسایه را به عنوان مقصد صادراتی انتخاب کرد، اما با آنها در حال نزاع بود، نمی‌توان از فناوری‌های روز دنیا استفاده کرد، اما در حالت مخاصمه با کشورهای دنیا بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت گام‌های بلندی برای توسعه استان نظیر توسعه بندر بوشهر و اتصال راه‌های استان برداشته است و امیدواریم با نهایی شدن طرح اتصال بوشهر به شیراز از طریق راه‌آهن در آینده این استان به جایگاه ارزشمند خود دست یابد.

روحانی به جایگاه نیروی انسانی توانمند و متخصص در کشور و ضرورت شکوفا کردن استعدادهای جوانان این مرز و بوم اشاره کرد و گفت: فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر استعمارگران که از دیرباز در استان مشهود بوده امروز هم باید تقویت شود.

وی اظهار داشت: ما در منطقه نخستین کشور دارای نیروگاه اتمی هستیم که با فعال شدن دو واحد نیروگاهی دیگر، استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای، توسعه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش تولید برق هسته‌ای به میزان ۳ هزار مگاوات گفت: این اتفاق برای استان بوشهر مهم است، زیرا ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به دنبال خود فناوری‌های نوین علمی را به ارمغان می‌آورد و منجر به توسعه استان بوشهر خواهد شد.

روحانی با تأکید بر اینکه در بخش‌های مختلف فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، باید گام‌های بلندتری برداریم، تصریح کرد: ایران بخاطر توطئه دیگران هزینه بیشتری برای استفاده از این فناوری پرداخته و باید از مزایای آن بیشتر بهره‌مند شود و باید ایران در آینده کشوری نیروگاه‌ساز شود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک کشور، خواستار استفاده بیشتر از علم، دانش، فناوری و سرمایه در این عرصه شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه شیلات و صنایع کشتی‌سازی باید به فناوری‌های روز و مدرن مجهز شویم و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این استان باید با شناخت مسایل، مشکلات و اولویت‌ها در مسیر حل آنها گام بردارند.

روحانی لزوم تحول در نوع آموزش مراکز علمی کشور با هدف فتح بازارهای دنیا و منطقه را یادآور شد و گفت: در صورت تحول در چرخه آموزشی کشور به منظور ارتباط بیشتر بازار، صنعت و علم می‌توان، بیش از پیش به توسعه‌یافتگی دست یافت.

روحانی خاطر نشان کرد: حفظ آثار گذشته تنها در نگهداری از ساختمان و ابنیه‌های تاریخی نیست، بلکه باید میراثفرهنگی کشور را که در قلب‌ها و مغزهاست از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد که مصداق بارز آن در نحوه، سبک و شعر عزاداری‌های امام حسین(ع) در بوشهر است که باید از آن حفاظت و صیانت کرد.

وی ضمن قدردانی از همه زحمت‌کشان و مهندسان ایرانی حاضر در پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، بندر بوشهر و کسانی که در ساخت راه‌ها کار می‌کنند، اظهار داشت: دولت نیز در حد توان تمام مساعی خود را برای توسعه استان بکار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور بار دیگر از مردم میهمان‌نواز و خونگرم استان بوشهر که در دو روز گذشته برای استقبال از وی در فرودگاه، خیابان و ورزشگاه حضور داشتند، قدردانی کرد.

روحانی افزود: وزرا و معاونین در روزهای گذشته به شهرستان‌های استان سفر کرده‌اند و مطالبات مردم را شنیده‌اند. گزارش‌‌ها را مطالعه و مطالبات آنان را دنبال و پیگیری خواهم کرد.

پیش از سخنان روحانی، امام جمعه، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص مسایل استان مطرح کردند.