اجرای 150 ابرپروژه در قرارگاه سازندگی خاتم

به گزارش افکارخبر، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) صبح امروز در نشست خبری که بمناسبت بیست و ششمین سال تاسیس قرارگاه برگزار شد، قرارگاه سازندگی خاتم را یکی از مجموعه های اجرایی و فنی بزرگ در خاورمیانه عنوان کرد و افزود: این مجموعه با به کار گیری نیروی انسانی و ماشین آلات و تجهیزات منحصربفرد، حرف اول را در همه گرایش‌ها می‌زند.

 

سردار عبداللهی ادامه داد: امروز بیش از 150 ابر پروژه توسط قرارگاه در حال انجام است.

وی با اشاره به عملکرد قرارگاه در پر کردن جای خارجی ها در به اتمام رساندن فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، اظهار داشت: ما از مسئولین گله داریم با اینکه 4 ماه است اعلام آمادگی کرده‌ایم ولی توجهی نمی‌کنند.

عبداللهی تصریح کرد: این درحالیست که یکی از پروژه های قرارگاه، پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس است که بزرگترین در خاورمیانه و یا جهان محسوب می‌شود که این پروژه در صورت تکمیل روزانه 200 میلیارد تومان درآمد دارد. بخش نفتی آن بزودی آماده افتتاح می‌شود که روزانه 70 هزار بشکه خواهد بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به سوال فارس درخصوص برنامه دولت برای ورود خارجی ها به پروژه های نفتی نیز گفت: در بحث ساخت پالایشگاه نفتی و گازی هیچ نیازی به کشورهای خارجی و حتی مهندسی خارجی نیست.

وی ادامه داد: پالایشگاه 15 و 16 با مهندسی صد در صد ایراتی و بدون هیچ حادثه ای انجام شد.

عبداللهی در عین حال افزود: آنچه مورد نظر است و من نیز با مسئولین نفتی صحبت کردم، این است که امروز کشورهای خارجی برای «سرمایه‌گذاری» اعلام آمادگی می‌کنند نه برای ساخت.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم در در زمان پساتحریم همان نقش قبل خود را خواهد داشت، گفت: بحث ورود خارجی ها برای تامین مالی پروژه‌هاست اما در بحث اجرا نباید اجازه دهیم خارجی ها ورود پیدا کنند.

سردار عبداللهی با تاکید بر اینکه قرارگاه به هیچوجه در مباحثی نظیر برج سازی ورود پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ما در حوزه درمان با توجه به کمبودها و مشکلات و با پیشنهاد وزیر بهداشت اعلام آمادگی کردیم تا سقف 5 هزار میلیارد تومان قرارداد ببندیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علی رغم تورم و تغییر نرخ ارز و بالارفتن هزینه پروژها، قرارگاه مابه‌التفاوت آن را به پیمانکاران داده تا کارها متوقف نشود ولی هنوز توانسته حق خودش را از دولت بگیرد.

وی تصریح کرد: پیمانکاران بیشتر راغب‌اند با قرارگاه قرارداد ببندند تا دولت.

عبداللهی یادآور شد: در همه دولتها از دولت سازندگی تا الان همیشه اصرار بر این بوده که قرارگاه در پروژه‌ها ورود پیدا کند.

وی اظهار داشت: قرارگاه ظرفیت انجام سالیانه 20 هزار میلیارد تومان قرارداد در کشور را دارد.

سردار عبداللهی با رد شایعات مبنی بر عدم تمایل قرارگاه به شرکت در پروژه آزادراه تهران شمال، خاطرنشان کرد: ما قرارداد داشتیم و مقدمات آن را فراهم کرده بودیم و هنوز هم قراردادمان پابرجاست اما اینکه آقایان چه زمانی تصمیم بگیرند مشخص نیست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم افزود: البته بخشی از این پروژه مربوط به قطعه اول را به دیگران داده اند که اجرا کنند اما قطعات دو و سه که بسیار مشکل تر است هنوز مانده است.

وی تاکید کرد: قرارگاه خاتم برای مردم و نظام و کشور کار می کند نه برای دولت.

سردار عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرارگاه در بحث استخراج در معادن فعالیت نمی‌کند ولی کار ساخت کارخانه های معدنی را انجام می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه کشور از نظر آبی مشکل شدید دارد و اینکه مهار آبهای روان کشور سالیانه حدود 10 میلیارد مترمکعب است، افزود: قرارگاه سازندگی خاتم در حال انجام بزرگترین پروژه آبی کشور است که این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.

سردار عبداللهی گفت: با انجام این پروژه حجم بسیار بالایی از زمین های دیم (حدود 30 تا 40 هزار هکتار) به آبی تبدیل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم با تاکید بر آمادگی این قرارگاه برای حضور در کشور سوریه گفت: ما امروز در عراق حضور داریم و فعالیت ما در این کشور در حوزه هایی نظیر تصفیه‌خانه و خطوط انتقال گازی از قبل بوده است.

سردار عبداللهی همچنین از افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور در روزهای آتی خبر داد و گفت:آمادگی داریم فازهای 22 و 24 و 13 را تا پایان سال 95 راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه 8 ماه است در پروژه کمربندی جنوب تهران فعالیم و قطعه چهارم آن نیز آماده اسفالت است، گفت: این آمادگی را داریم تا پایان این دولت آن را تکمیل کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم افزود: آمادگی داریم خطوط ریلی را هم از مرز خسروی و هم از مرز جنوبی تا کربلا ادامه دهیم.