ایران با روسیه هماهنگ است!

یک مقام ایرانی اعلام کرد که تهران تصمیم گرفته است برای پیشبرد یک توافق سیاسی به منظور پایان بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه موضع خود را با مسکو یکسان کند.

به نوشته رویترز، این اقدام نشانه‌ای از کاهش مخالفت این کشور درباره کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به عنوان بخشی از توافق است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که روسیه در شرایطی که همچنان به صورت مستحکم از اسد حمایت علنی می‌کند، اما اخیرا این موضوع را برای کشورهای غربی تصریح کرده است که با کناره‌گیری بشار اسد به عنوان بخشی از فرآیند صلح مخالفتی ندارد.

طبق گفته یک مقام ارشد ایرانی که از گفتگوهای جاری بر سر موضوع سوریه آگاهی دارد، تصمیم ایران برای افزایش هماهنگی خود با روسیه پس از دیدار ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در تهران اتخاذ شده است.

ایران نیز همانند روسیه تأکید دارد که اسد تنها در شرایطی باید کناره‌گیری کند که در یک انتخابات رأی نیاورد.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «آنچه که توافق شد این بود که ایران و روسیه یک سیاست را که به نفع تهران، مسکو و دمشق است پیگیری خواهند کرد. ایران به صورتی جدی باور دارد که این ملت سوریه است که باید در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرد، اما ابتدا باید آرامش دوباره برقرار شود».

این مقام رسمی افزود: «ممکن است که مردم سوریه تصمیم بگیرند که اسد کناره‌گیری کند و پس از آن وی باید کناره‌گیری کند. اگر وی نتواند به کشور و مردم خود خدمت کند، در نتیجه یک جانشین توانا باید کشور را هدایت کند».

یک مقام دیگر ایرانی نیز به رویترز گفت که ایران و روسیه «در مورد سوریه و سرنوشت اسد هماهنگی کاملی دارند».

این مقام ایرانی گفت که «نشست بین پوتین و رهبر ایران بسیار موفقیت‌آمیز بود و هم‌اکنون ایران و روسیه دیدگاهی مشترکی در مورد اسد دارند».