برد موشک‌های جمهوری اسلامی ایران یکی از مواردی بوده که همواره مورد بررسی رسانه‌های خارجی قرار داشته و اعداد مختلفی مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران براساس اصول دفاعی خود یک برد موشکی را تاکنون تعریف کرده و بر پایه آن حرکت می‌کند که البته در این پروسه برخی ادعاهای رسانه‌های خارجی قابل تأمل است.

*ادعای "نشنال اینترست"

 

نشنال اینترست مدعی است : ایران یک موشک کروز دوربرد جدید با نام « سومار » ساخته است که هزار و 500 مایل برد دارد. این سلاح ممکن است بر اساس طراحی موشکی « کی اچ Kh-55 » روسیه ساخته شده باشد.

در ادعای  "نشنال اینترست " دو نکته وجود دارد؛  اولا برد موشک  "سومار" یک  هزار  و  500  مایل  و  ثانیا  این  موشک  مهندس  معکوس موشک  "کی اچ 55 " بوده و این موضوع قابل بررسی است.

**ویژگی‌های موشک کروز "سومار"

موشک زمین به زمین "سومار" یک موشک با ویژگی‌هایی در حوزه برد و دقت نسبت به موشک‌های قبلی است و نقش مهمی در ارتقا توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران دارد.

سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره موشک کردند "سومار" گفت: این موشک‌های توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد وبا توجه به قابلیت‌های تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند.

 

آیا موشک

 

وی ادامه داد: موشک کروز زمین به زمین "سومار" ضمن توانمندسازی نیروهای مسلح می‌تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب شود. نکته قابل توجه اینکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هیچگاه توضیحات گسترده درباره برد و دقت یک موشک (به عنوان یک موضوع امنیتی) نداده است و مطرح کردن برد 1500 مایل توسط  "نشنال اینترست" قابل تأمل است.

**رسانه های خارجی درباره موشک "سومار"  چه می‌گویند؟

 

**هاآرتص: برد موشک "سومار " به جنوب اروپا می‌رسد/تال اینبار: ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های  "شهاب" است

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ادعایی این موشک را با کروز مدل «خا-۵۵» روسیه مقایسه کرده و نوشته است در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: «این امر ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در غرب آسیا، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهد» .  هاآرتص در ادامه ادعا کرده که تهران در سال ۲۰۰۱ تعدادی کروز  "خا-۵۵ " از اوکراین خریداری کرده و از آن زمان قصد مهندسی معکوس آن را داشته است.

 

آیا موشک

آیا موشک

 

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده است: «موشک سومار از لحاظ ظاهری مشابه  "خا-۵۵ " است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک‌ها، از روی بمب‌افکن شلیک می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند.»

"تال اینبار"  رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا در ادعایی به هاآرتص گفت: این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد. وی همچنین عنوان داشت: «ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های  "شهاب" بوده و برای آن‌ها معقول است که همزمان موشک‌های کروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی کردن موشک‌های کروز ساده‌تر است. آن‌ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افکن و حتی کشتی‌های تجاری تغییر کاربری داده‌شده، شلیک کرد.» هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند و همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند؛ اما از آنجا که اندازه آن‌ها نسبتا کوچک بوده و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن‌ها دشوار است.»

** راشاتودی: موشک  "سومار" باعث واکنش هراسان اسرائیل شد

شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های "سومار"، نوشت: موشک مذکور «موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت» ایران قرار دارد، شد.  راشاتودی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود بوده، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.»

 

آیا موشک

 

** برد موشک‌های کشورمان بر اساس اعلام رسمی چند کیلومتر است؟

 

علاوه بر این فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران برد موشکی کشورمان را نهایت 2 هزار کیلومتر اعلام کرده‌اند و هر عددی بالاتر از برد مذکور معتبر نخواهد بود. به عبارت بهتر  "نشنال اینترست" برد موشک کروز "سومار" را یک هزار و پانصد مایل مطرح کرده که اگر هر مایل متری 1/6 کیلومتر باشد رقم مذکور معادل 2 هزار و چهارصد کیلومتر خواهد بود که به نظر می‌رسد سایت مذکور  در این زمینه تنها یک رقم معرفی کرده است که پایه و اساسی و اعتبار آن جای سوال دارد.

ضمنا درباره قدرت تخریب و برد و دقت موشک "سومار" به صورت کمی عددی در دسترس نیست و در حقیقت پارامترهای مذکور محرمانه است و چگونه یک سایت می‌تواند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشد و درستی برد 1500 مایل جای سوال جدی دارد؟

لذا به دلیل اینکه اطلاعات کاملی درباره برد و دقت موشک کروز "سومار" به صورت رسمی مطرح نشده برد 1500 مایل صحیح نیست، چون مسئولین ارشد کشورمان از جمله سردار سرتیپ "حسین دهقان " وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هیچ عددی درباره برد این موشک مطرح نکردند.