طرح سخت شدن رفع تحریم‌های ایران دوباره رای گیری می شود

«پُل رایان» رئیس جدید و سخت‌گیر مجلس نمایندگان آمریکا که دیروز سعی کرده بود به هنگام رأی‌گیری در خصوص طرح سخت‌تر شدن رفع تحریم‌های ایران، نظم را به کنگره بازگرداند، حالا مجبور است نتیجه رأی‌گیری دیروز را نقض و مجدداً رأی‌گیری کند.

دیروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس آمریکا به پیش نویس طرحی رأی دادند که برداشته شدن بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران را به اخذ مجوز از کنگره منوط می‌کرد و این بدان معنا بود که دولت اوباما با فرارسیدن روز اجرا که حاصل پر شدن راکتور اراک از سیمان است، اختیار کافی برای لغو تحریم‌ها را نخواهد داشت.

در رأی‌گیری چهارشنبه البته 191 نماینده به این طرح رأی مثبت و 106 نماینده رأی منفی دادند که با این حساب، 137 نماینده آمریکایی نتوانسته بودند در رأی‌گیری شرکت کنند.

علت رأی ندادن این 137 نفر، اصرار پل رایان بر اعلام ختم رأی‌گیری، رأس مهلت قانونی یعنی 15 دقیقه پس از شروع رأی‌گیری بود که البته رئیس قبلی مجلس یعنی «جان بینر» نمایندگان را به 30 دقیقه عادت داده بود.

از همان دیشب نمایندگانی بسیاری از جمله «نانسی پلوسی» رئیس اقلیت مجلس به شدت از این رفتار رایان انتقاد کردند و حالا قرار شده که رأی‌گیری مجددی برگزار شود.

«اشلی استرانگ» سخنگوی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته: «در حالی که از نظر ما هنوز هم پایبند ماندن به وقت مقرر برای رأی‌گیری، یک اولویت است، با توجه به اینکه بسیاری از اعضا(ی مجلس) فرصت اعلام رأی خود را از دست داده‌اند، نتیجه رأی گیری قبلی باطل اعلام و پس از بازگشت نمایندگان، رأی‌گیری مجددی برگزار می‌شود.»

این طرح که بناست مجدداً در خصوص‌اش رأی‌گیری شود، اوباما را از رفع تحریم هر سازمان ایرانی که مشکوک به همکاری با سپاه پاسداران باشد، منع خواهد کرد و رئیس‌جمهور آمریکا باید برای رفع این تحریم‌ها که بخشی از تعهدات آمریکا ذیل برجام است، موافقت کتبی مجلس و سنای کشورش را بگیرد.

اوباما گفته که این قانون در صورت تصویب، بر خلاف برجام خواهد بود و آن را وتو خواهد کرد.