واکنش رژیم صهیونیستی به دستگیری تفنگداران آمریکایی

"تصاویر تحقیر" آنگونه که رسانه های عبری روز گذشته نامگذاری کردند، صفحات نخست مطبوعات سرزمین های اشغالی را از آن خود کردند و بحث اصلی مشروح خبری شبکه های تلویزیونی این رژیم نیز بودند که به اظهار نظر درباره این تصاویر می پرداختند.

به نوشته روزنامه الاخبار، درست است که این حادثه ای آمریکایی ـ ایرانی است، اما پیامدهای آن کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت خاورمیانه از جمله "اسراییل" را شامل می شود؛ اسراییل عضو اعلام نشده و شاید اعلام شده از سوی ائتلاف فراگیر متشکل از "کشورهای عربی میانه رو" به شمار می آید که تصمیم گرفتند با ایران و محور آن در منطقه مقابله کنند.

تاکنون موضع رسمی و بارز مقام های صهیونیست درباره حادثه "تحقیر ملوانان" آمریکایی اعلام نشده است، اما تحلیلگران و کارشناسان خبری در تل آویو از موضع اعلام نشده سخن گفتند؛ عناوین صفحات نخست مطبوعات عبری عبارت بودند از "تحقیر"، "تصاویر تحقیر آمریکایی ها"، "اهانت در ایران" و "محبت به شیوه ایرانی".... که با هشدارهایی درباره پیامدهای بد حادثه همراه بود.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت یک نمونه از رسانه های عبری است که واژه "تحقیر" همراه با تصاویر زانو زدن ملوانان آمریکایی از عناوین اصلی آن به شمار می رود؛ این روزنامه نوشت که هیچ چیزی نمی تواند تصویر تحقیر نظامیان آمریکایی و تخریب چهره واشنگتن در منطقه را پاک کند؛ درست است که واقعه هیچ پیامد نظامی نداشت؛ اما آکنده از پیامدهای سیاسی بود که باید اسراییل (رژیم صهیونیستی) با دقت در مورد آنها بیندیشد.

می توان آنچه که روز گذشته از زبان اسراییلی ها نقل شد و حتی آنچه که نقل نشد را در ذیل بیان کرد:

نخست: از نقطه نظر تل آویو این حادثه بیانگر اعتماد بالای ایرانیان به توانمندی های خود و نیز نشان دهنده ثبات موضع آنهاست.

دوم: این حادثه از نقطه نظر تل آویو، جایگاه ایران و موقعیت تهران در مرحله پس از اجرای توافق هسته ای را تقویت می کند... و همانگونه که از زبان صهیونیست ها نقل شد "تهران در منطقه دست بالا دارد و پس از اجرای توافقنامه قوی تر خواهد شد".

سوم: پیام این حادثه از آبهای خلیج فارس فراتر می رود و فقط محدود به آمریکایی ها نمی شود بلکه "خلیجی ها و غیرخلیجی ها" آنهایی که در منطقه از آمریکایی ها کوچکتر هستند، فرا می گیرد؛ پیام ایران روشن است: در مقابل تهدیدات سهل انگاری نمی کنیم و در قصاص متجاوزگران یک لحظه درنگ نخواهیم کرد.

چهارم: اسراییل باید بیش از پیش برای توسعه روابطش با کشورهای موسوم به "کشورهای میانه رو عربی" بکوشد و به "ائتلاف منافع مشترک" با این کشورها اکتفا نکند، بلکه در راستای اقدامات عملی تر گام بردارد بویژه که آمریکا نمی تواند چتر حمایت خود را بر سر هم پیمانانش بگستراند آنگونه که این هم پیمانان انتظار دارند.. عقب نشینی آمریکا از حمایت از "دوستان"، آنها را هرچه بیشتر وامی دارد تا ائتلاف خود را شفاف تر و بدون ابهام و پیچیدگی اعلام کنند.

در همین راستا، یکی از تحلیلگران صهیونیست به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تشکر از "اقدام تحقیرآمیز" ایرانی ها بویژه به اقدام جان کری در ستودن از راههای دیپلماتیک برای حل واقعه ملوانان آمریکایی اشاره کرده که گفته بود: در غیر این صورت (بحران) تا هفته ها به طول می انجامید.

یدیعوت آحرونوت در پایان تاکید کرده که، مشکل آمریکا آن است که .... بر دشمنانش می افزاید و دوستان را تضعیف می کند.