نمایندگان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 29 دیماه با کلیات طرح جرم سیاسی موافقت کردند.

 
در ابتدای بررسی طرح مذکور، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: بحث جرم سیاسی مبحث مهمی است و قطعا یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز کشور بوده است.
 
وی افزود: بدون شک ممکن است عکس‌العمل‌هایی از سوی مراکز سیاسی، حقوقی در خصوص این طرح وجود داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که این طرح ماحصل تصمیم مجلس بوده است.
 
*** نقطه نظرات قوه قضائیه درباره طرح جرم سیاسی دریافت شد
 
اسفنانی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای مدعی در دنیا هنوز قادر به تعریف جرم سیاسی نبودند و بسیاری از دولت‌ها رغبتی به تعریف جرم سیاسی ندارند.
 
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: تعریفی که در حال حاضر در طرح مذکور از جرم سیاسی عنوان می‌شود، ماحصل ماه‌ها فعالیت کمیسیون حقوقی و قضایی است که این کمیسیون حتی نظرات اساتید قضایی و مسئولین ذیربط را در رابطه با طرح مذکور دریافت کرده است.
 
وی با بیان اینکه نقطه نظرات قوه قضائیه در طرح مذکور درج شده است، گفت: در راستای تضمین طرح جرم سیاسی کمیته مربوطه با مسئولین قوه قضائیه چندین جلسه داشت.
 
*** جایگاه مجلس و دولت در طرح جرم سیاسی مشخص نیست
 
در ادامه، نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف طرح تعریف جرم سیاسی گفت: شاخص‌های جرم سیاسی در طرح مذکور مشکل نیست.
 
نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: معتقدم ساز و کارهای نظارتی در طرح جرم سیاسی به خوبی مشخص نشده است و معلوم نیست جایگاه مجلس و دولت در این طرح کجاست.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بدون شک نیاز بود تا دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند نه اینکه مجلس طرحی در این رابطه تصویب نماید.
 
قاضی‌پور افزود: معتقدم تضمین طرحی این چنین مشکلات کشور را حل نخواهد کرد و حتی به مشکلات دامن خواهد زد.
 
در ادامه میرقسمت موسوی به عنوان موافق طرح مذکور گفت: نمایندگان باید دقت داشته باشند که این طرح اتفاق جدیدی نیست و ما همه این قوانین آورده شده در طرح را در سایر کتاب‌های قوانین‌مان داریم، لذا نباید به این طرح نوعی نگاه کرد که باعث تعجب شود. 
 
*** انصاری: طرح جرم سیاسی جامع و مانع نیست
 
در ادامه، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت در مجلس درباره طرح مذکور گفت: پرداختن به موضوع جرم سیاسی و تعریف آن قطعا موضوع مهمی است.
 
وی افزود: ما با اصل طرح که جرم سیاسی را تعریف و نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی را مشخص می‌کند، مخالفتی نداریم.
 
انصاری تاکید کرد: طرح مذکور در دولت مطرح شد که نسبت به طرح اولیه اشکالاتی وجود داشت و این اشکالات در کمیسیون مرتفع شد.
 
معاون پارلمانی دولت ادامه داد: نظر دوستان دولت در رابطه با طرح مذکور این است که این طرح طرح جامع و مانعی نیست چرا که تعریف جرم سیاسی بسیار سخت و دشوار است.
 
وی افزود: دولت قصد حرکت طرح تعریف جرم سیاسی را مثبت ارزیابی می‌کند.

*** زمان مناسبی برای طرح جرم سیاسی نیست

 کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح جرم سیاسی گفت: آزادی از مسائل پراهمیت در نظام‌های سیاسی محسوب می‌شود که اسلام آن را پاس می‌دارد زیرا زمینه رشد و بالندگی جوامع انسانی از این طریق فراهم می‌شود.

وی تدوین طرحی مربوط به مسائل سیاسی را نیازمند انجام اقدامات کارشناسی توصیف کرد و از این رو از همکاران خود خواست به این طرح رای مثبت ندهند.

پیرمؤذن طرح جرم سیاسی را مغایر با حصول 20،22،23،24 و 168 قانون اساسی برشمرد و دلیل خود را اینگونه بیان کرد «در این اصول قانون اساسی حقوق شهروندی زیادی برای ملت در نظر گرفته شده است که به نظر می‌آید این طرح به آن حقوق آسیب می‌زند».

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با این طرح که ناقص است افرادی را به دادگاه بکشانیم که به نظر می‌رسد این کار صحیح نیست.

پیرمؤذن گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند اگر کسی خدای ناکرده به نظام اعتقادی ندارد در انتخابات شرکت کند، ما هم باید قوانین را در راستای جذب حداکثری تصویب کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ اکنون زمان برگزاری انتخابات است و با توجه به برگزاری انتخابات تصویب چنین قانونی به مصلحت نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس به این طرح رای منفی دهند تا دولت این موضوع را در قالب لایحه به پارلمان ارائه کنند.

*** برخی به اسم شفافیت دروغ را ترویج می‌کنند

ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان در موافقت با کلیات طرح جرم سیاسی گفت: در جامعه مکرر این سؤال مطرح است که افرادی که با عناوین سیاسی مجرم شناخته می‌شوند با کدام قانون این تشخیص درباره آنها داده می‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی که قرار بود این طرح ارائه شود یک ضرورتی برای تهیه و تدوین آن وجود داشت. زیرا درست نیست با یک مجرم سیاسی مانند قاتل و قاچاقچی برخورد شود.

این نماینده مردم در خانه ملت به نشر اکاذیب اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌ها هر چه دلشان می‌خواهد می‌نویسند و این موضوع برای افراد تبعات دارد. در چنین شرایطی که شاهد نشر اکاذیب هستیم باید قوانین لازم در این زمینه وضع شود.

«در شرایط فعلی باید مسائل را شفاف کنیم تا مرزها مشخص شود زیرا نباید فضا به صورتی باشد که برخی به اسم شفافیت دروغ ترویج کند،‌در واقع شفافیت در بردن آبروی افراد نیست».

ندیمی به اظهارات مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود اشاره کرد و گفت: حرف‌های آقای لاهوتی از جنس تکمیل است یعنی در راستای مباحث جرم سیاسی کمبودهایی ممکن است وجود داشته باشد که آقای لاهوتی به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود قاضی باید حکم دهد حرف درستی محسوب می‌شود اما باید موضوعات تعریف شود تا بتوان به آنها قضاوت کرد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی برخی جزئیات طرح جرم سیاسی را قرائت کرد و آنها را دارای ارزش خواند و از این رو از همکاران خود خواست به کلیات این طرح رای مثبت دهند.

*** مجرمان سیاسی به کانونهای قدرت متصل‎اند

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان طی سخنانی به عنوان موافق کلیات طرح جرم سیاسی، اظهار داشت: در صورت تصویب این طرح، جرایم امنیتی از جرایم سیاسی تفکیک می‌شود که این مزیت قابل توجهی در این طرح است.

وی افزود: حفظ شأن مجرمان سیاسی و رعایت حقوق آنان از دیگر مزایای طرح مذکور است که توجه نمایندگان مجلس را به آن جلب می‌کنم.

علیمردانی همچنین یادآور شد: ملاقات مجرمان سیاسی با وابستگان درجه اول در طول مدت حبس نیز در این طرح در نظر گرفته شده است. مجرمان سیاسی از آنجایی که تاکنون جرم سیاسی تعریف نشده بود، نمی‌توانند از برخی قوانین استفاده کنند.

وی در پایان گفت: باید بدانیم مجرمان سیاسی افرادی عادی نیستند و به کانون‌های قدرت و ثروت متصل هستند، لذا ضرورت دارد با تصویب این طرح، خلأ قانونی در این زمینه را برطرف کنیم.