لغو تحریم‌ سوئیفت شاید وقتی دیگر!

در همین راستا محمدجواد ظریف درباره حضور در برنامه نگاه در رابطه با تحریم سوئیفت گفت: «برخی می‌گفتند سوئیفت برداشته نمی‌شود اما دیدید که برداشته شد....... یکی از منتقدان گفته است که برجام سوئیفت یا بانک صادرات را از تحریم خارج نکرده است البته دیدید که بانک سپه خارج شد. اما همه می‌دانستیم که بانک صادرات باقی می‌ماند در تحریم چرا که ربطی به تحریم هسته‌ای نداشت. برداشتن این تحریم مربوط به آمریکا و قوانین آن است و از ابتدا هم قرار نبود ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم.»

اما واقعیت برخلاف ادعای دکتر ظریف بود زیرا که تحریم سوئیفت به علت لغو نشدن قواعد تحریمی اتحادیه اروپا-مانند تصمیم 413 که در برجام صرفاsuspend  شده  است-  همچنان پابرجاست و این شرکت صرفا با انتشار بیانیه‌ای به صورت مصداقی برخی از بانک‌های ایران را از لیست تحریم خود خارج کرده است و بانک‌هایی که در این بیانیه به آنها اشاره نشده است - مانند بانک‌های سپه، صادرات، مهر و انصار - همچنان در تحریم باقی خواهند ماند.

اما نکته جالب توجه این است که حتی همین تعداد بانک‌هایی که هم‌اکنون از تحریم سوئیفت خارج شدند نیز عملا در برقراری تجارت با بانک‌های اروپایی باید حدود یک سال صبر کنند. در همین ارتباط رویترز از احتیاط بانک‌های جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و به نقل نقل از مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت بانک‌های بزرگ حداقل 6 تا 12 ماه صبر خواهند کرد و بعدا به دنبال تجارت جدی در ایران می‌روند. از جمله دلایل این صبر و احتیاط بانک‌های اروپایی نگرانی آنها از جریمه شدن به وسیله ایالات متحده است زیرا که برخی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا باقی مانده است.

علاوه بر این، باقی ماندن این تحریم‌ها منجر خواهد شد که بانک‌های ایرانی که از تحریم سوئیفت خارج شده‌اند قادر به همکاری با بانک‌های آمریکایی نیز نباشند.

لذا باید به این نکته اشاره کرد که رفع همه تحریم‌های هسته‌ای که بارها توسط محمدجواد ظریف و عباس عراقچی بیان شده واقعیت نداشته و ساختار تحریم‌ها همچنان پابرجاست.