مرکز اسناد انقلاب اسلامی گزارشی با عنوان "بازخوانی ردصلاحیت به شیوه اصلاح‌طلبان" منتشر کرد.

در این گزارش آمده است:

در جریان رسیدگی به صلاحیت کاندیدای انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد کثیری از نامزدهای انتخابات مجلس چهارم از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور ردصلاحیت می‌شوند. در این دوره عبدالله نوری از چهره‌های شاخص جریان چپ یا به عبارتی اصلاح‌طلب، تصدی وزارت کشور را برعهده داشت.

عبدالله نوری در مصاحبه با بی‌بی‌سی در مقام دفاع از عملکرد خود در نحوه ردصلاحیت برآمد و به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: "گرایش‌های خاص سیاسی هرگز دلیل رد صلاحیت افراد در هیئت مذکور نبود و آنچه آنها انجام داده‌اند در چارچوب قانون بوده است."

اما شورای نگهبان که پس از تشکیل وظیفه تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات را بر عهده داشت، در بررسی‌های خود بر خلاف نظر هیئت‌های اجرایی، تعداد کثیری از کاندیداها را تایید صلاحیت می‌کند.

در همین راستا روز پنجشنبه 13 فروردین 71، آیت‌الله احمد جنتی از فقهای شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما اعلام کرد: "در بررسی‌های شورای نگهبان صلاحیت 180 نفر از کسانی که توسط هئیت‌های اجرایی وزارت کشور رد شده بودند، مجددا توسط شورای نگهبان احراز شده است و تنها چهار نفر از تایید صلاحیت شدگان به وسیله هیئت‌های اجرایی در بررسی های شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند."