سفیر جنجالی سعودی ایران را متهم کرد!

سفیر جدید عربستان سعودی در عراق، که به سبب اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی این کشور با موجی از انتقاد‌ها روبرو شده است، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «الشرق الاوسط،» باردیگر ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی و تلاش برای فتنه انگیزی فرقه‌ای متهم کرد. 

 

ثامر السبهان گفت: ریاض دست تعامل وهمکاری به سوی همه دراز می‌کند.

 

وی با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان گفت: «ما خواستار آن هستیم که ایران به دیدگاه عربستان در زمینه همکاری، برادری، حسن همجواری، و دخالت نکردن در امور کشورهای عربی و تفرقه‌اندازی نکردن میان عرب‌ها احترام بگذارد.» 

 

سفیر سعودی در بغداد در پاسخ به سوالی درباره امکان اینکه عراق نقش مثبتی برای نزدیک کردن ایران و عربستان سعودی ایفا کند، گفت: «اگر به اظهارات عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، برگردیم، که اظهاراتی رسمی است، اصل مشکل با ایران و دیدگاه عربستان در زمینه حل آن، مشخص می‌شود.»

 

 سفیر سعودی درباره روابط دیپلماتیک ریاض و بغداد گفت: «ما در چارچوب منافع دو ملت و خیر و پیشرفت آنان تلاش می‌کنیم. عراق وعربستان سعودی در امتداد هم و مکمل یکدیگر هستند و پیوندهای نزدیک و دوستی و روابط موجود میان عراقی‌ها و مردم ما وجود دارد.»

 

وی اضافه کرد: «با تعامل با روی باز، صداقت و شفافیت تمام، به بغداد آمدیم تا روابط میان دو ملت و دو کشور را تقویت و به برادران عراقی خود کمک کنیم.» 
 
 سبهان درباره اظهارات جنجالی‌اش در گفتگو با یکی از شبکه‌های ماهوراه‌ای عراق، مدعی شد: «شاید مصاحبه کننده‌ای که با من دیدار کرد، در صدد گرفتن حرفی از زبان من به منظور دستیابی به اطلاعاتی بود که برای مردم گمراه کننده بود. اما کسی که به جواب‌های من در این گفتگو دقت کند، واقعیت آشکار را در خواهد یافت و نیازی به تاویل و تفسیر نیست. هیچ تعرض یا دخالتی در امور داخلی عراق در کار نیست و به وزارت خارجه عراق نیز جواب دادم. از نظر و دیدگاه عربستان، ما فقط با نهاد دولت رسمی تعامل داریم و هر مساله‌ای خارج از این مسائل رسمی، باشد ما با آن کاری نداریم. ما با طرف‌های غیر رسمی، تعاملی نداریم.» 

 

وی درباره واکنش‌هایی که اظهاراتش در پی داشت، گفت: «آزادی اندیشه برای همه تضمین شده است و هر کسی درباره آنچه که ایمان دارد، سخن می‌گوید اما حمله و انتقاد از من و عربستان سعودی، مساله عجیبی برای ما نیست. من معتقدم که نخستین سفیر در تاریخ هستم که پس از دو هفته از تصدی مسئولیت، دو بار اخراج من درخواست شده است و معتقدم اگر وضع به همین منوال ادامه یابد من وارد کتاب گینس (ثبت رکورد‌ها) می‌شوم.»

 

سفیر عربستان سعودی در پاسخ به اینکه آیا دولت عراق رسما از وی خواسته است این کشور را ترک کند، گفت: «نه، معتقدم دولت عراق از عقلانیت و هوشیاری زیادی برخوردار است و چنین تصمیمی از دولت کشوری برادر اتخاذ نمی‌شود. 

 

سبهان در پاسخ به اتهامهایی که گفته می‌شود کشورش فقط به یک طیف مذهبی در عراق نزدیک است، گفت: عربستان به این مساله معروف است که کشوری اسلامی است که با همه مسلمانان جهان تعامل یکسان دارد و به همه با یک چشم نگاه می‌کند بدون اینکه به مذهبی خاص یا این و آن طیف نگاه کند و این سیاست داخلی و خارجی ماست! 

 

وی گفت: الحمد الله عربستان سعودی بیش از هفتاد سال است که شاهد اتحاد میان مردم خود بدون وجود فرقه گرایی است. برای اینکه همه شهروندان با هم برابرند و همه حقوق بدون هیچ مشکلی برای همگان تضمین شده است!